© Copyright: Billeder: Jouko Lehmuskallio.

Almindelig Perlekurv

Anaphalis margaritacea

• Andre navne: Amerikansk Perlekurv
  • Familie: Kurvblomstfamilien – Asteraceae
  • Vækstform: Flerårig urt.
  • Højde: 40-80 cm. Stilken er stift oprejst, ugrenet, lyst grå, dunet.
  • Blomstre: Tveboede (han og hunblomstre i forskellige planter). Blomstre former et omkring 1 cm bredt, enkelt blomsterlignende hoved dækket af dækblade. Hovedet har ingen strålesmåblomstre, disksmåblomstrene er gule, rørformede. 5 støvdragere. Støvvejen er sat sammen af 2 sammenvoksede frugtblade. Dækbladene overlapper i adskillige rækker, tungelignende, fuldstændig perleagtige, perlehvide, skinnende. Hovedet er en tæt halvskærm.
  • Blade: Vækselstillede, stængelløse, kort nedløbende. Bladene er lineære, smalt elliptiske-smalt ægformede, 3-årede, mørkt grågrønne, bliver glatte på toppen, undersiden har lyse farver og er jævnt dunet, hele kanter, kanterne bøjer nedad.
  • Frugt: Lang, elliptisk, let kornet, brun hårpensel under 1 mm lang, med ugrenede hår på toppen.
  • Vækststeder: Gårdspladser, bakker. Prydplante, sommetider et levn fra gamle haver.
  • Blomstringstid: Juli-oktober.

Perlekurv er slægtninge til Antennaria og Gnaphalium planter, som vokser vildt i Finland. Perlekurv er oprindelig i Nordamerika og nordøst Asien. I Finland er den et ret almindeligt indslag i stenhøje. Den har tilpasset sig til golde og tørre forhold, og dens afskårne blomstre holder længe i en vase. Hovedets dækblade er hårde som papir, hvilket betyder at den er god som en tørret blomst. Den tiltrækker også sommerfugle og andre insekter, der bruger den som en kilde til næring.

Som en vild flerårig plante har Almindelig Perlekurv ikke brug for at blive passet, og den er heller ikke særlig krævende når det drejer sig om vækststeder. I gamle forsømte og forladte blomsterbede har den klaret sig selv imod vilde planter i lang tid. Almindelig Perlekurv spreder sig til en vis grad gennem udløbere og er vild visse steder i Sydfinland. Arten er tveboet, hvilket betyder at frø kun bliver produceret når han og hunplanter vokser tæt på hinanden.

Af andre planter som vokser i Finland, som Almindelig Perlekurv kunne forveksles med, ligner den mest Kattefod (Antennaria dioica), som trives på samme slags solrige, tørre steder. Almindelig Perlekurv er dog højere og har ingen basal rosette, mens Kattefod har en tydelig bladrosette ved basen.