© Copyright: Billeder: Jouko Lehmuskallio.

Almindeligt Pigæble

Datura stramonium

• Familie: Natskyggefamilien – Solanaceae
  • Vækstform: Etårig urt.
  • Højde: 20-120 cm. Stilken er stumpt kantet.
  • Blomstre: Regelmæssige. Blomsterkronen er hvid eller blåligrød, sammenvokset, tragtformet, langrøret, grundt 5-fliget, 5-10 cm lang, siderne er krusede. Blomsterbægeret er sammenvokset, cylindrisk, børstehåret, 5-fliget, fligerne har forskellig størrelse. 5 støvdragere, støvknapperne stikker frem fra blomsterbægerrøret. Støvvejen er sat sammen af 2 sammenvoksede frugtblade. Blomsterne er for sig selv i aksler.
  • Blade: Vekselstillede, stænglede. Bladene er bredt ægformede, stortandede, tynde.
  • Frugt: Oprejst, ægformet 3,5-7 cm lang kapsel som deler sig i 4 fliger. Blomsterbægerbasen er en ring under kapselen.
  • Vækststeder: Havne, losseområder, brakjord, affaldspladser, haver. Også en prydplante.
  • Blomstringstid: Juli-oktober.

Solanaceae familien er kendt for sit store antal af meget giftige alkaloider som de indeholder. Mange af disse har meget håndgribelig fysisk effekt, så det er let at forstå hvorfor mange i familien i gamle dage blev brugt som medicinske og magiske planter. De fleste medlemmer af slægten Datura er amerikanske tropiske eller subtropiske planter, men den omfatter også en bestemt kosmopolitisk ukrudtsplante som vokser tilfældigt i Finland lige ved den arktiske cirkel. Med lidt held kan den findes på havne, affaldspladser, ødejord eller selv i gamle medicinske haver.

Almindeligt Pigæbles giftige indhold har ført til at den har fået nogle ikke så muntre navne rundt omkring i verden: Det engelske navn jimson hentyder til Jamestown, den første engelske udpost i Nordamerika, som blev brændt i 1676 i et oprør, hvor køkkenslaverne kom skud fra pigæbler i de engelske soldaters suppe, vel vidende om hvilken konsekvens det gav.

Almindeligt Pigæble er fyldt med tropane alkaloider, som er almindelige i mange planter af Natskyggefamilien. Hele planten er giftig, især bladene og frøene. Igennem tiderne er et antal af gunstigt og mere tvivlsomt brug blevet fundet i planten. Medicinsk kan alkaloider blive brugt til at behandle f.eks. astma, muskelkramper og Parkinson syge. I henhold til traditionen er planten også en kilde til en gift, som bliver i kroppen i lang tid og ikke dræber offeret før længe efter. Det er også blevet påstået at Almindeligt Pigæbles tinktur giver mod og øger potensen, men det ville være virkelig tåbeligt at begynde at eksperimentere for at vide om det passede.