© Copyright: Billeder: Jouko Lehmuskallio.

Bellis

Bellis perennis

• Familie: Kurvblomstfamilien – Asteraceae (Compositae)
  • Højde: 5–20 cm. Oprejst stilk, bladløs, stærk, alm. håret.
  • Blomstre: Hvide til lyserøde eller rødlige, stjerneformede stråleblomstre og små, gule, rørformede diskblomstre samlet sammen til et blomsterlignende hoved, 15–35 mm. bredt. Blomsterkronen er af 5 sammenvoksede kronblade. Blomsterbægeret er rudimentært, fnok er ikke til stede. 5 Stilke, støvknapperne er samlet til et rør rundt om griffelen. Støvvejen er af to sammenvoksede frugtblade, isoleret griffel, støvfanget er tofliget. Hovedet er dækket af 2 næsten lige rækker af dækblade. Hovedet er enkeltstående og ender i et skaft.
  • Blade: Roset. Kortstænglede. Blade alm. lanselignende eller skeformede, med sparsomt tandede eller hele kanter.
  • Frugt: En hårpensel, mangler flyvende hår (fnok).
  • Vækststeder: Græsplæner, enge, vejsider, øde jord, lossepladser, lagerpladser med ballastjord og marker.
  • Blomstringstid: juni–oktober.

Bellis er en flerårig plante, som danner udløbere, og som i Finland er af haveoprindelse. Den har forvildet sig fra dyrkning, specielt til græsplæner, hvor den let overlever, eftersom den er en lavtvoksende plante. De unge blade af Bellis kan bruges som salattilbehør blandet med andre grøntsager. Planten har også været benyttet til at behandle lungehindebetændelse.