© Copyright: Billeder: Jouko Lehmuskallio.

Filtet Hestehov

Petasites spurius

• Familie: Kurvblomstfamilien – Asteraceae
  • Vækstform: Flerårig urt. Blomstrende stilk udvikler sig før bladene om foråret. Producerer rodstokke.
  • Højde: 20-45 cm, højere i frugt (blomstrende stilk). Stilken er meget lodden i toppen.
  • Blomstre: Planten er tveboet (han og hunblomstre i forskellige planter), kun hanplanter i Finland. Enkelt blomsterlignende hoved omgivet af dækblade. Hovedets blomstre er lyst gule, falmende, strålesmåblomstre er tungelignende; disksmåblomstrene er rørformede. 5 støvdragere. Støvvejen er sat sammen af 2 sammenvoksede frugtblade. Svøbet er 5,5-8 mm, dækbladene er mørkt olivengrønne-brunlige, korthårede på spidsen. 40-70 hoveder båret i halvskærmede klaser.
  • Blade: Vekselstillede. Blomsternes stilkblade er stængelløse, de lavere er skedelignende, de øvre skællignende, smalt elliptiske, lindegrønne eller sommetider bliver i det mindste de ydre blade røde. Vegetative blade er langstænglede, bladene er bredt trekantede, omkring 20 cm brede, 2-4-fligede på begge sider som base, bliver hårløse på toppen, tæt hårede forneden, basalfligerne er pjuskede.
  • Frugt: En hårpensel med ugrenede hår på spidsen.
  • Vækststeder: Sandgrave ved vand.
  • Blomstringstid: Maj.

Filtet Hestehov er en ekstremt truet art.

Filtet Hestehov har kun etableret sig selv i Finland på en enkelt ø i østlige Helsinki. Bestanden er omkring 8000 m2 stor, men det ser ud til at den vokser. Filtet Hestehov blev fundet i Finland i 1974, men der kan kun gættes om hvor og hvornår den ankom. Måske spredtes den med drivende rodstokke; på den anden side har en hel gruppe af andre specielle planter forvildet sig til den finske natur fra villahaver. Som sine slægtninge udvikler Filtet Hestehovs blomsterstand og planteskud sig på forskellige tidspunkter. Blomstrende stilke bryder gennem jorden tidlig om foråret, mens de langstænglede blade ikke viser sig før begyndelsen af sommeren. Mange Filtet Hestehov planter er i det mindste delvis tveboede: dens hunblomstres støvdrageres støvknapper er rudimentære og i hanblomsterne er støvvejens frugtknude på samme måde uudviklet. I Finland er planten kun set med mandlig blomsterstand, så hele bestanden er sandsynligvis en og samme plante, som kloner. Frø kan ikke produceres på dette sted, så planten kan ikke så let sprede sig til ny vækststeder. Filtet Hestehov spreder sig dog effektivt via sin rodstok.

Filtet Hestehov blev også set på Finlands Eckerö i Åland i 1930’erne, men denne midlertidige bestand er nu forsvundet. Planten vokser langs kystområder ved Østersøen, i Danmark og også i Sverige, så langt nord som Gotland. Den vokser også i Estland, omend sjældent, og i princippet kunne den sprede sig derfra til Østersøøgruppen og sandede sydlige kystområder i Finland. Filtet Hestehov er nem at adskille fra Rød Hestehov (P. hybridus), som er en prydplante og af og til forvilder sig i Finland, adskillelsen er i forskellen på deres hoveder; Rød Hestehovs er klart gul, mens Filtet Hestehovs er rød.