© Copyright: Billeder: Jouko Lehmuskallio.

Fladhoved Brøndsel

Bidens radiata

• Familie: Kurvblomstfamilien – Asteraceae (Compositae)
  • Højde: 10–60 cm.
  • Blomstre: Gule rørformede skiveblomstre, sommetider med en ring af stjerneformede stråleblomster, er samlet sammen til blomsterlignende hoveder, 1–2 cm. brede. Blomsterkronen er af 5 sammenvoksede kronblade. Blomsterbægeret er formet til et par af børstehår. 5 stilke, støvknapperne er formet til et rør rundt om griffelen. Støvvejen er 2 sammenvoksede frugtblade, griffelen er enkeltstående, støvfanget er 2-fliget. Hovedet er dækket af to hvirvler af dækblade, det ydre består af 7–14 store (2–5 cm. lang) og bladsegmenter. Hovedet er enkeltstående og står for enden af stilk eller grene.
  • Blade: Modsatstillede. Stængel ca. 2.5 cm. Bladene er delt i tre, sommetider mere, næsten elliptiske, tandede fliger, tænderne peger imod spidsen af fligen.
  • Frugt: En skinnende violetbrun, firevinklet hårpensel, kronet af to børstehår med modhager, det hele er 5–7 mm. langt.
  • Vækststeder: På særlige strande, men også grøfter, mudderpøle, øde jord, gårdspladser og brakjord.
  • Blomstringstid: august-september.

Bidens radiata er en etårig plante, som er en mere fuldkommen plante ved vand end sin vellignende slægtning, den Fligede Brøndsel (B. tripartita). B. radiata adskiller sig fra den senere ved at stilk og blade er gulliggrønne, hellere end mørkegrønne. Dens børstehovedhårpensel er blank og 5–7 mm. lang, mens den hos den Fligede Brøndsel er mat ca. 10 mm. lang. Den senere har også kun 5–9 dækblade i kurven.

Forekomsten af B. radiata er lidt uforudsigelig eftersom afhængig af mængden af regn. I tørre somre er vandstanden på søer og damme lav og afdækker meget af bar jord på strandene. I sådanne situationer kan B. radiata være meget talrig. Men i regnfulde år kan den næsten forsvinde. Menneskelig aktivitet, så som at sænke vandniveauet eller bygge bådehavne, ser ud til at være til fordel for disse arter B. radiata hybridiseres med B. tripartita.