© Copyright: Billeder: Jouko Lehmuskallio.

Havekarse

Lepidium sativum

• Familie: Korsblomstfamilien – Brassicaceae
  • Vækstform: Etårig eller toårig urt.
  • Højde: 20-40 cm. Øvre del af stilken er grenet, hårløs og blågrøn.
  • Blomstre: Blomsterkronen er regelmæssig, lyserød, omkring 0,5 cm på tværs; 4 kronblade, 2-3 mm lange. 4 Bægerblade. Almindeligvis 6 støvdragere (sommetider 4). Støvvejene er sammenvoksede, et enkelt frugtblad. Blomsterstanden er en forlænget blomsterklase i frugtstadiet.
  • Blade: Vekselstillede. Bladene er sammensat fligede, de øverste blade er næsten fjerfligede-finnede, sommetider hele.
  • Frugt: Dobbeltfrøet, elliptisk, flad, grå, omkring 6 mm lang bælg, spidsen er bredt vinget med hakket spids, Bælgstilken er ret oprejst, 5-8 mm lang.
  • Vækststeder: Affaldspladser, øde jord, vejsider, fugle foderpladser, gårdspladser, haver.
  • Blomstringstid: Juni-august.

Slægten karses 200 arter vokser i tempereret og subtropisk klima, så vel som tropiske bjergrygge over hele verden. Som oprindelige vilde planter kan de almindeligvis findes på bjerg enge, klippehylder og slatholdig jord, men mange arter føler sig også hjemme omkring bebygget, dyrket område. Havekarse er sandsynligvis oprindelig i Ægypten og Mellemøsten: det er en gammel dyrket plante som er blevet spredt vidt omkring med mennesker og har følt sig hjemme i civiliserede lande udenfor sine oprindelige vækststeder. Havekarse bliver spist som forårsgrønt i salater, og dens frø bliver brugt til at lave sennep. Korsblomstfamilien omfatter en hel gruppe af planter som er vigtige for mennesker som føde, og mange vilde arters blade er gode at spise tidlig på sæsonen. Arter i familien indeholder almindeligvis frastødende kemiske stoffer til at forsvare sig mod angribere, så de har tilpasset sig godt som planter til menneskeføde. Mange dyrkede varianter, som er blevet dyrket længe er blevet fuldstændig afhængige af mennesker: de kan ikke længere overleve uden gødning, insektgifte og hegn til at holde plantespisende angribere stangen. Udyrkede arter så som Havekarse besøger ofte kun flygtigt Finland på grund af vores korte vækstsæson og barske vinter.

Havekarse som vokser i Finland som en uetableret forvildet plante fra haver eller tilfældig fremmed, kan nemmest findes midt i bebyggede områder, på halvglemte steder med megen trafik. Havekarse er ikke iøjnefaldende da den vokser blandt andet ukrudt på sit vækststed. For en plante som følger mennesker er dens mangel på krav en forbandelse så vel som en velsignelse: ingen gider plukke en så fordringsløs plante, og den ses næsten ikke fra oven. For botanikere er Havekarse en rar og eksotisk overraskelse. For en klassificerer med skarpe øjne kan karseslægten byde på mange nye erfaringer: selv repræsentanter fra Sydamerika er blevet fundet voksende vildt i Finland.