© Copyright: Billeder: Jouko Lehmuskallio.

Japansk Hestehov

Petasites japonicus ssp. giganteus

• Familie: Kurvblomstfamilien – Asteraceae
  • Vækstform: Flerårig urt. Blomstrende stilk udvikler sig før bladene om foråret. Producerer rodstokke.
  • Højde: 10-50 cm, (blomstrende stilk). Stilken er gulbrun, ofte brunhåret ned til basen.
  • Blomstre: Planten er tveboet (han og hunblomstre i forskellige planter), kun hanplanter i Finland. Enkelt blomsterlignende hoved omgivet af dækblade. Hovedet mangler strålesmåblomstre; disksmåblomstrene er gule, rørformede. 5 støvdragere. Støvvejene er sammensat af 2 sammenvoksede svøb 8-10 mm lange, dækbladene er lindegrønne eller brune, almindeligvis med hele spidser, sparsomt hårede. Almindeligvis af 20-35 hoveder, tætte, båret i en tæt halvskærm
  • Blade: Vekselstillede. Blomstrende stilkblade er stængelløse, skællignende, med rundet spids, lyst grønne. Vegetative blade er langstænglede, bladene er nyreformede, op til 80 cm brede, uregelmæssigt tandede, undersiden er sparsomt håret, øvre overflade er næsten hårløs, basalbladene har rundet spids, bøjer sig mod hinanden.
  • Frugt: En hårpensel med ugrenede hår på spidsen. Kommer ikke frem i Finland.
  • Vækststeder: Frodige kystskove, søbredder, volde, parker. Prydplante, et levn fra gamle haver og en forvildet plante.
  • Blomstringstid: (April-)Maj.

Japansk Hestehov er en tveboet plante, hvilket betyder at han og hunblomsterne er på forskellige planter. I Finland er arten kommet fra Østasien, men der er kun hanplanter her, så hårpensler dannes ikke: planten kan kun spredes gennem sin rodstok. Japansk Hestehov formerer sig dog hastigt, og når den først har fået fodfæste overtager den gradvist hele området. Den kvæler andre planter med sine paraplystore blade, som er ualmindelig store, selv for en hestehov plante.

Lige som vores indfødte Følfod, blomstrer hestehov tidlig om foråret og bladene når ikke sin fulde størrelse før et stykke tid efter at planter er blomstret. Grunden til denne strategi ligger i bestøvningsbiologien: der er masser af blomstre at vælge imellem midt om sommeren og en del af pollen ville være spildt på de forkerte blomstre. I tillæg kan hestehov danne store kloner af en enkelt plante, så bestøveren skal rejse over store afstande for at bestøvningen skal være succesfuld. Japansk Hestehov forsøger at sikre dette ved at blomstre på et tidspunkt hvor der er så få som muligt af andre kilder til nektar mulige. Hestehov er vigtige nektarplanter for f. eks. forårets første sommerfugle og bier. At mangfoldiggøre sig gennem kraftig vækst er en del af plantens pionernatur. Japansk Hestehov trives på flodbredder, men også på f. eks. vulkanske askedynger, hvor den er en af de første arter til at fæste sig. Bortset fra Japansk Hestehov vokser Rød Hestehov (P. hybridus) også i Finland som en forvildet plante. Den blomstre har lidt rødt i sig, bladene er lidt vinklede og basalfligerne rører ikke hinanden.