© Copyright: Billeder: Jouko Lehmuskallio.

Matrem

Tanacetum parthenium

• Familie: Kurvblomstfamilien – Asteraceae
  • Vækstform: Flerårig urt.
  • Højde: 10-50 cm. Stilken er ofte grenet fra basen, furet. Kraftig urtelignende duft.
  • Blomstre: Blomstre former et omkring 1,5 cm bredt, enkelt blomsterlignende hoved dækket af dækblade. Hovedets strålesmåblomstre er hvide, tungelignende; disksmåblomstrene er gule, rørformede eller ligner sommetider strålesmåblomstre. 5 støvdragere. Støvvejen er sat sammen af 2 sammenvoksede frugtblade. Dækblade i 3 rækker, fint hårede, grønne. 2-35 hoveder båret i halvskærmede klaser.
  • Blade: Vækselstillede, stænglede-stængelløse. Bladene er ovale-ægformede, almindeligvis fjerfligede, fint hårede, mat-lindegrøn, fligerne er tandede med rundet spids.
  • Frugt: En furet hårpensel, kronet af en lav hindeagtig ring.
  • Vækststeder: Græsplæner, gårdspladser, vejsider, brakjord, affaldspladser. Prydplante, et levn fra gamle haver og en forvildet plante.
  • Blomstringstid: Juli-oktober.

Matrem er en lidt sjældent dyrket flerårig plante i Finland. Den variant, som mangler strålesmåblomstre er nem at genkende som en slægtning til vores oprindelige Rejnfan (T. vulgare), men dens hoveds hvidere strålesmåblomstre får os at tænke på Margerit (Leucanthemum vulgare) eller den mere almindelige Lugtløs Kamille (Tripleurospermum perforatum). Slægtens markeringer har ændret sig mange gange på mange måder og er kun blevet systematiseret for meget nyligt. Det er svært at definere slægten, hvis ikke umuligt, og det er meget afhængig af hvilke kendetegn forskellige forskere lægger vægt på. Vilkårligheden ser ud til kun at forstærke det fakta at arterne er defineret ved hjælp af markører på hårpenselen, som er usynlige for det blotte øje, eller sommetider af kromosomer, lignende udvikling og kemiske ligheder i planterne.

Matrem bliver dyrket i haver som en fordringsløs, frodigt blomstrende etårig plante. Bortset fra den naturlige form er der også varianter med sammensatte blomsterklaser. Planteavlere har vendt opmærksomheden mod plantens blade, hvoraf en lindegrøn variant er avlet, Matrem bliver også brugt som en afskåret blomst da den holder sig godt, som den også gør som en tørret blomst. Matrem trives bedst på tørre steder, og den trives af og til så godt i det sydlige Finland at den har forvildet sig til naturen, specielt på Åland, sydvest Finland og i Uusimaa provinsen på den sydlige kyst, men længerevarende stande er blevet set så langt mod nord som Tampere. Som en tilfældig plante er Matrem også blevet set mod nord, i det mindste så langt som Kajaani.