Eryngium alpinum Eryngium alpinum Eryngium alpinum

© Copyright: Billeder: Jouko Lehmuskallio.

Russisk Mandstro

Eryngium planum

• Familie: Skærmplantefamilien – Apiaceae (Umbelliferae)
  • Vækstform: Flerårig urt.
  • Højde: 30–60 cm. Massiv stilk, grenet i den øvre del.
  • Blomstre: Regulær blomsterkrone (actinomorphic), blålig, mindre end 3 mm brede, 5 kronblade, kortere end bægerbladene. 5 Bægerblade. 5 støvdragere. Støvvejen er af 2 sammenvoksede frugtblade, 2 grifler. Tæt blomsterstand, opdelt blomsterskærm. Store dækblade, næsten på størrelse med blomsterstanden, de lavere er smalle, med stortandede-tornede kanter, de øvre er blålige, med hele eller sjældent takkede kanter.
  • Blade: Vekselstillede, basen er bælglignende, de basale blade er stænglede, de øvre blade er ustænglede. De lavere blade er elliptisk ægformede, basen er hjerteformet, takket, de øvre blade er fligede med tornede kanter.
  • Frugt: Rund-ægformet 2-delt spaltefrugt med skæl.
  • Vækststeder: Prydplante, sommetider som en forvildet plante på tør, sandet og gruset jord tæt på bebyggelse.
  • Blomstringstid: August-september.

Mandstro er meget sjælden i den finske natur, men generelt er de den største slægt af skærmplanter, hvis biodiversitet har center i Mexico og Sydamerika. Der vokser kun omkring tyve arter i Europa, og de fleste af dem i Midterhavsregionen. I Finland bliver Mandstro sommetider dyrket som en haveplante. Den mest almindelige dyrkede plante er Russisk Mandstro, men selv den er sjælden at se i vores blomsterbede. De forskellige farvestrålende dyrkede varianter er mere populære end de naturlige varianter. Mandstro er ikke kun imponerende flerårige planter, men også passende til at beskære og tørre.

Russisk mandstro er ikke en typisk skærmplante, den minder mere om en kurvblomst: dens stængelløse blomsterskærm ligner mere hovedblomstre en for eksempel den store sammensatte blomsterskærm hos Vild kørvel. Insekter bliver tiltrukket af blomsterne, ikke kun af de blå kronblade, men også af dækbladene, som er lige så udmærkede som kronbladene. Russisk Mandstro tiltrækker mange slags årevingede insekter, fluer og sommerfugle som bestøvere. De dyrkede planter producerer som regel ikke frø, men den naturlige form sår sommetider sig selv, selv uden for blomsterbede, og sommetider er arten blevet fundet så langt mod nord som i Oulu regionen. Arten trives bedst i tørre og solrige steder: den hårde opbygning og den glatte voksede overflade på skuddene beskytter planten imod udtørring, selv i kraftigt sollys. Den lyse blågrønne farve på Russisk mandstro, som kommer fra anthocyane pigmenter, beskytter også planten imod den negative effekt af at være udsat for solen. Jo dårligere og tørrere jorden er hvor Russisk Mandstro vokser, jo kraftigere er farven på skuddene.