© Copyright: Billeder: Jouko Lehmuskallio.

Stjerneskærm

Astrantia major

• Familie: Skærmplantefamilien – Apiaceae (Umbelliferae)
  • Vækstform: Flerårig urt.
  • Højde: 50-80 cm. Stilken er glat, hul, leddene har skillevægge.
  • Blomstre: Regulær blomsterkrone (actinomorphic), rød-hvid, app. 2 mm brede, 5 kronblade, hakkede, med en indadbøjet spids. 5 Bægerblade. 5 støvdragere. Støvvejen er af 2 sammenvoksede frugtblade, 2 grifler. Tæt blomsterstand, opdelt blomsterskærm. Modstående dækblade, store kronbladslignende, elliptiske og rød-hvide.
  • Blade: Vekselstillede, basen er bælglignende, rosetbladene er langstænglede. Bladene er rundelige, blanke, mørkegrønne, 3-5-fligede, fligene er elliptisk omvendt ægformede, kanterne er takket-fligede.
  • Frugt: Æglignende, 6-8 mm lang todelt spaltefrugt med skæl.
  • Vækststeder: Prydplante, sommetider en forvildet plante tæt på bebyggelse.
  • Blomstringstid: August.

Den europæiske Stjerneskærm er ikke oprindelig i Finland, men fordi den så længe er blevet dyrket her som en prydplante, er den blevet en etableret plante omkring gårdspladser og haver i det sydlige Finland. Stjerneskærm kan næsten ikke genkendes som en skærmplante eftersom blomsterskærmens blomsterstand er enkelt i stedet for den typiske dobbelte blomsterskærm. Oven i dette ser Stjerneskærms blomsterskærmsdækblade, som er ret ubemærkede for de fleste skærmplanter, ud som kronblade, ofte rød-hvide. Ved hjælp af podning er endnu smukkere cultivarer produceret. En cultivar er en klassifikationsenhed for brugs og dekorationsplanter – resultatet af podning og udvælgelse. Cultivarer er sommetider blandet op med arter, basisenheden for klassifikationen av alle levende enheder. Mange arter, inkluderer naturligvis naturligt forskellige grupper, så som underarter, variationer og former. De adskiller sig fra hinanden i udseende, men ofte er deres geografiske rækkevidde og vækststeder også forskellige. podning er virkelig en fremtvunget evolution, bevidst styret og fremskyndet af mennesker. Ved hjælp af podning bliver en plante fremelsket til at ændre sig i en bestemt retning, og denne ændring er op til hundrede millioner hurtigere end en ændring, der sker naturligt. Traditionel udvælgelse, krydsbestøvning af forskellige varianter af samme art og selv krydsbestøvning af forskellige arter har været accepterede metoder af podning: for eksempel den udmærkede rødblomstrede Rød Alpestjerneskærm, en haveart, er blevet podet ved at krydsbestøve Alpestjerneskærm (A. carniolica) med Stjerneskærm.

De naturlige vækststeder for stjerneskærm omfatter våde enge, så arten trives bedst í lettere fugtig grund, selv om den generelt ikke stiller store krav vedrørende jord. Den reproducerer ved hjælp af små udløbere, men den naturlige variant reproducerer også med frø. Stjerneskærm er specielt attraktiv for små sommerfugle. Der kommer og suger dens nektar.