© Copyright: Billeder: Jari Peltomäki, M. & W. von Wright: Svenska fåglar (Kansalliskirjasto, The National Library of Finland). Lydfil: Jan-Erik Bruun. All rights reserved.

Blisgås

Anser albifrons

• Familie: Egentlige andefugle – Anatidae
  • Udseende: En typisk grå gås med et næsten ensartet lyserødt næb.
  • Størrelse: Længde 64-78 cm, vingefang 130-160 cm, vægt 2-2,9 kg.
  • Rede: Lave reder, bygget blandt vegetation af ethvert tilgængeligt materiale, foret med mørke fjer. Sommetider har den rede i spredte kolonier.
  • Formering: 3-7 æg (oftest 5-6) lagt sent i maj eller juni, udruget efter 22-28 dage. Ungerne er flyvedygtige efter 40-43 dage.
  • Udbredelse: Yngler på tundraen i NØ Rusland og Sibirien. Set i
    Finland på træk, specielt om efteråret, sommetider i store flokke.
    Af og til observeret om vinteren. De fugle, som trækker over Finland tilbringer vinteren rundt om Nordsøen.
  • Træk: Efterårstræk september-november, den kommer tilbage i april-maj.
  • Føde: Forskellige planter deriblandt Vejbred (Plantago) og Trehage (Triglochin) så vel som dele af planter på fugtige enge, på samme måde som Grågås. Også ofte set æde på stubmarker.
  • Kald: Karakterisktisk kald, som er et skarpt “Klik-Klik-Klik-Klik”, kan høres af og til imellem skræppende kald.

Næbbet hos voksne er næsten ensartet lyserødt med en hvid blis nær deres øjne. Unge fugle har grå næb (med lyserøde striber) med en grå blis nær deres øjne. Denne blis bliver hvid når fuglen skifter fjerdragt første gang. Unge fugle har ikke de voksnes karakteristiske halsfurer eller mørke striber over bugen. Unge Blisgæs får deres voksne fjerdragt under den følgende sommers fjerskifte. Denne art kan forveksles med Dværggås, selv om næbbene har forskellig form og Dværggåsen har gule ringe om øjnene.