© Copyright: Billeder: Jari Peltomäki, M., W. & F. von Wright: Pohjolan linnut värikuvin. Lydfil: Jan-Erik Bruun. All rights reserved.

Gråmåge

Larus hyperboreus

• Udseende: Større end sølvmågen, og meget hvidere over det hele. Unge fugle er sandfarvet med blege vingefjer (ingen sorte markeringer).
  • Størrelse: Længde 63–68 cm., vingefang 138–158 cm., vægt 1,050–1,820 g.
  • Rede: En lav rede bygget af havplanter på klippegrund eller i et hulrum på en klippeside osv.
  • Formering: 2–3 æg lagt fra midten af maj, udruget i 26–30 dage. Unge fugle er flyvedygtige efter omkring 49 dage.
  • Udbredelse: Nu og da vinterbesøgende december–marts, specielt set omkring havne og opfyldningspladser. Har reder langs kysterne af Det Arktiske Hav fra Kaninhalvøen i øst, også i Svalbard og Grønland.
  • Træk: Nogle fugle overvintrer i Det Baltiske Hav. De kommer i oktober-december, og tager af sted igen senest i maj.
  • Føde: Altædende, æder meget fisk, æg og unge fugle; om vinteren roder den efter ådsler og madaffald.
  • Kald: Højt skrig, som minder om kaldet hos svartbag.

Gråmåger er så store som svartbage, men deres fjerdragt er jævnt blege. Ryg og vinger er blegere blågrå end hos sølvmåger med blege vingespidser. Ungerne er jævnt sandetbrune 2-3 år gamle fugle er næsten fuldstændig hvide.

Gråmåger er forveksles meget let med den lignende, men lidt mindre hvidvingede måge (Larus glaucoides), men deres hoveder er fladere og bagsiden af deres hoveder er mindre rundede. Gråmågers ben er lyserøde hos ældre fugle og gråviolette hos unge fugle. Voksne har gule næb med en rød plet på undernæbbet, og blege gule regnbuehinder. Ungerne har sortspidset lyserødligt næb og brune regnbuehinder. Alle fugle har gule ringe om øjnene.