© Copyright: Billeder: Jari Peltomäki, Jouko Lehmuskallio, Simo Mikkonen, M., W. & F. von Wright: Svenska fåglar (Kansalliskirjasto, The National Library of Finland), Pohjolan linnut värikuvin. Lydfil: Jan-Erik Bruun. All rights reserved.

Hvid vipstjert

Motacilla alba

• Familie: Pibere og Vipstjerter – Motacillidae
  • Udseende: Slank, yndefuldt udseende fugl med lang sort hale kantet med hvidt. Fjerdragten er sort, hvid og grå. Sorte markeringer er synlige i alle fjerdragter på brystet af fuglen
  • Størrelse: Længde 16,5-19 cm, vægt 18-23 g.
  • Rede: Kan bygge rede i mange forskellige slags steder. Reden er lavet af strå og mos, foret med uld og hår.
  • Formering: 2-7 æg bliver lagt i maj, udruget af begge forældre i 10-15 dage. De flyvefærdige unger bliver i reden i 11-16 dage. Hvid Vipstjert yngler fra maj til tidligt august.
  • Udbredelse: Almindelig ynglefugl over hele Finland. Ynglende bestand er anslået til 400.000-600.000 par.
  • Træk: Om dagen. Forlader Finland i august-oktober, kommer tilbage i april-maj efter at have overvintret i Mellemøsten eller NØ Afrika.
  • Føde: Hvirvelløse dyr.
  • Kald: Et skræppende “tsilip”, sangen er hurtig og kvidrende.

Hvid Vipstjert har hvide, sorte og grå markeringer i alle fjerdragter. Kønnene kan skelnes på farven på deres hoveder: hannen har sorte markeringer på bagsiden af hovedet og halsen, på struben og bugen. På hunnen er disse markeringer mørke eller mellemgrå. Hvid Vipstjerts underside er ellers hvid, og dens ryg er grå. Dens hale er sort med ret brede, hvide kanter. Dens vinger er mørke med en bred hvid stribe. Unge fugle og fugle i vinterfjerdragt har gråt hoved. Sorte markeringer er synlige i alle fjerdragter på brystet af fuglen Hvid Vipstjert har sort næb, sorte ben, og mørkebrun iris. De er kendte, travle havefugle, ofte uden frygt når man nærmer sig.

I skærgårdsregionen har Hvid Vipstjert lært at søge til mennesker for sikkerhed når rovfugle viser sig. Som navnet antyder, so vipper Vipstjert konstant halen op og ned.