© Copyright: Billeder: Jari Peltomäki, M. & W. von Wright: Svenska fåglar (Kansalliskirjasto, The National Library of Finland). Lydfil: Jan-Erik Bruun. All rights reserved.

Knortegås

Branta bernicla

• Familie: Egentlige andefugle – Anatidae
  • Udseende: Lille, mørk gås.
  • Størrelse: Længde 55-62 cm, vingefang 105-117 cm, vægt 860-1,250 g.
  • Rede: Lav rede bygget i hulninger af græs, mos og dun.
  • Formering: Almindeligvis 3-5 æg lagt i Juni, udruget efter 24-26 dage. Ungerne er flyvedygtige efter omkring 40 dage.
  • Udbredelse: Yngler i kystegnene ved den siberiske tundra. Ofte set i Finland på træk med sporadiske sommer og vinter observationer.
  • Træk: En almindeligt passerende trækfugl i den finske golf sent i maj og september-oktober. Store udbredte flokke, som indeholder tusinder af fugle kan ses passere Finland. Den overvintrer rundt om Nordsøen i England, Holland, Tyskland og Danmark.
  • Føde: På yngleområderne æder den tundraplanter, deriblandt ranunkel
    (Ranunculus), kæruld (Eriophorum) og syrer (Oxyria). På træk og på overvintringsområdeer æder den bændeltang (Zostera), selv om en svampevirus som udryddede bændeltang i 1930’erne fik Knortegæs at skifte til Salturtplanter og alger, eller græs på enge ved vand. Den er også kendt for at æde bløddyr og krebsdyr.
  • Kald: Summende og mumlende lyde kan høres fra trækkende flokke af
    Knortegæs, der passerer over hovedet.

Knortegåsen er en lille, mørk gås. Dens hoved, hals og bryst er
fuldstændig sort, med undtagelse af en hvidlig halvmåne på siden af halsen, kun fundet hos voksne fugle. Ryggene og underdelene hos Knortegæs er også mørker end hos Bramgæs. De mørkere dele hos unge gæs er lidt brunlige, med blegere sider og hvide spidse på deres over og halefjer, som forbliver indtil deres næste sommers fjerskifte. Knortegæs har sorte næb og ben, yngre fugles næb har dog rødlige spidse. Deres regnbuehinder er brune. Næsten alle fugle, som er set i Finland er af racen Branta bernicla bernicla, der er dog sporadiske observationer af den lysbugede Grønlands og Svalbards race B .b. hrota, og racen B .b. nigricans fra Østsibirien og Nordamerika, som har en brunligsort bug og blege sider.