© Copyright: Billeder: Jari Peltomäki, Kari Pihlaviita, M. & W. von Wright: Svenska fåglar (Kansalliskirjasto, The National Library of Finland). Lydfil: Jan-Erik Bruun. All rights reserved.

Lille Flagspætte

Dendrocopos minor

• Familie: Spætter – Picidae
  • Udseende: En lille spætte, ikke meget større end en spurv. Mønsteret på fjerdragten minder mest om den hos Hvidrygget Flagspætte. Hovedet er sort og hvidt, ryggen er hovedsagligt hvidlig med sorte krydsede plettede markeringer. Undersiden er lys med smalle, mørke striber. Ingen rød farve på gattet.
  • Størrelse: Længde 14-16,5 cm, vingefang 24-29, vægt 20-28 g.
  • Rede: Rede hullet er næsten altid i et rådnende træ, almindeligvis i en højde på 3-7 meter, men den kan dog være så lavt som 0,5 meter.
  • Formering: 4-8 æg bliver lagt i maj, udruget af begge forældre i 13-14 dage. Ungerne er flyvefærdige efter 19-21 dage.
  • Udbredelse: Trives i skovområder, domineret af løvtræ. Sjælden ynglefugl fra Åland til det nordlige Lapland. Den finske ynglende bestand er anslået til 4.000-7.000 par.
  • Træk: Standfugl, men nogle år kan den flytte fra sit udbredelsesområde i september og oktober.
  • Føde: Insekter og larver, gravet ud af rådnende træ, men også fanget på grene. Om vinteren kan den fouragere ind på andre områder så som rørbede.
  • Kald: Typisk et gentaget “git”, om foråret er der også en serie af skærende Skævhals lignende kald. Sommetider trommer den.

Lille Flagspætte er beskyttet over hele Finland og Åland.

Finlands mindste spætte, kun omkring størrelsen på en Spurv. Oversiden er sort og hvid. Svage striber kan være synlige på siderne, ingen rød farve på gattet. Hannen har rød hætte, men hunnen har hvidlig pande og sort krone. Lille Flagspættes ben er mørkegrå (voksne fugle) eller grønligt grå (unge fugle). Dens næb er sort og dens iris er rødlig brun (voksne fugle) eller brun (unge fugle).