© Copyright: Billeder: Jari Peltomäki, M. & W. von Wright: Svenska fåglar (Kansalliskirjasto, The National Library of Finland). Lydfil: Jan-Erik Bruun. All rights reserved.

Munk

Sylvia atricapilla

• Familie: Sangere – Sylviidae
  • Udseende: En ret stor og attraktiv sanger. Hannen er grønligt grå med en særpræget sort hætte. Hunnen er brunligt grå med en rødlig brun hætte.
  • Størrelse: Længde 13,5-15 cm, vægt 15-24 g.
  • Rede: I en lille busk eller urteagtig plante i en højde på 0,1-1,75 m. Solidere bygget end reden hos Havesanger. Lavet af plantestængler, foret med hår, rødder og fint græs, bundet med strenge fra edderkoppenet.
  • Formering: 3-6 æg bliver lagt i maj, udruget af begge forældre i omkring 10-11 dage. De flyvefærdige unger bliver i reden i 9-11 dage.
  • Udbredelse: Yngler i planterige løvfældende og blandede skove i det sydlige og centrale Finland, kun sparsomt længere mod nord hvor rækkevidden strækker sig så langt nord som Kainuu. Den finske ynglende bestand er anslået til 30.000-50.000 par.
  • Træk: Om natten. Forlader Finland i august-oktober, kommer tilbage i maj-juni. Overvintrer i Østafrika og omkring Middelhavet. Nogle fugle overvintrer af og til også i Finland. * Føde: Hvirvelløse dyr, bær.
  • Kald: Et groft “chek”. Melodisk sang som ligner den hos Havesangeren, men mere fløjtelignende, især i de senere trin.

Hannen hos Munk er hovedsagligt grålig i farven med en særpræget sort hætte. Hunnen er mere brunligt grå med en rødlig brun hætte. Unge fugle minder om hunnen, men unge hanner begynder at få sorte fjer på deres sorte hætte tidlig om efteråret under et delvist fjerskifte. Munk har mørke blågrå ben, sort eller mørkebrunt næb og brun iris.