© Copyright: Billeder: Jari Peltomäki, M., W. & F. von Wright: Svenska fåglar (Kansalliskirjasto, The National Library of Finland), Pohjolan linnut värikuvin. Lydfil: Jan-Erik Bruun. All rights reserved.

Silkehale

Bombycilla garrulus

• Familie: Silkehaler – Bombycillidae
  • Udseende: Slående med en udpræget kam og sort hage og maske. Tæt bygget, i flugt minder den om Stær.
  • Størrelse: Længde 18-21 cm, vægt 48-72 g.
  • Rede: I et gran eller fyrretræ i en højde på 1,5-8 m. Lavet af mos, lav og tørre grankviste, foret med skæglav, strå, hår og fjer.
  • Formering: 4-6 æg bliver lagt i maj-juni, de bliver udruget af hunnen i 14 dage. De flyvefærdige unger bliver i reden i 15-19 dage.
  • Udbredelse: Yngler i nåleskove i Nordfinland, også af og til i syd. Den finske ynglende bestand er anslået til 30.000-150.000 par.
  • Træk: Vandrer udstrakt om dagen i store flokke på indtrængen. Ses ofte i det sydlige Finland sent i september og tidlig oktober. Når der er mangel på bær, flyver flokke hurtigt længere sydpå, selv så langt som Middelhavet og Kaukasus. I gode år for bær bliver flokkene i Finland indtil december eller selv februar. Det er ikke lige synligt hvornår den kommer tilbage fra træk, imellem marts og maj.
  • Føde: Bær, frø, hvirvelløse dyr.
  • Kald: Et tydeligt og særpræget rullende kald. Sangen er en beskeden serie af kvidrende fraser.

Silkehale er fugl på størrelse med Stær med lang, tyk kam. Den ser mørk ud på afstand, men den smukke farve og detaljer på dens fjerdragt bliver tydelig når man ser den tættere på. Den er generelt lyserød i farven med en sort hage og øjemaske. Dens hovedsagligt sorte vingespidser har hvide og gule markeringer, og dens hale er mørkebrun med et lyst gult bånd langs spidsen.

Silkehales ben er sorte (voksne fugle) eller lyserøde (unge fugle). Dens næb er sort med en rødlig base (voksne fugle) eller mørkegrå (unge fugle). Dens iris er rød (voksne fugle) eller mørkebrun (unge fugle). Voksne fugle kan også genkendes på den klart gule eller hvide stribe på kanterne og spidserne af dens primære vingefjer. Yngre fugle har kun lyse gullige kanter på de primære vingefjer.