© Copyright: Billeder: Jari Peltomäki, Jouko Lehmuskallio, M., W. & F. von Wright: Svenska fåglar (Kansalliskirjasto, The National Library of Finland), Pohjolan linnut värikuvin. Lydfil: Jan-Erik Bruun. All rights reserved.

Spurveugle

Glaucidium passerinum

• Familie: Egentlige Ugler – Strigidae
  • Udseende: Finlands mindste ugle, kun omkring størrelsen på en Dompap. Varmt brun overside med hvidlige pletter, undersiden er lysere med brune striber. Lille hoved.
  • Størrelse: Længde 15-19 cm, vingefang 32-39, vægt 47-70 g.
  • Rede: I en hule eller redekasse.
  • Formering: 3-8 æg bliver lagt i april-maj, udruget af hunnen i 28 dage. Ungerne er flyvefærdige efter 30 dage.
  • Udbredelse: Yngler i skove over næsten hele Finland. Den finske ynglende bestand er anslået til 8.000-13.000 par.
  • Træk: Nogle fugle er standfugle, mens andre trækker over korte afstande og kan ses i haver og parker fra september til de vender tilbage til skovområderne i marts.
  • Føde: Små pattedyr og fugle. Når der er nok af føde kan de lagre overskydende bytte i redekasser.
  • Kald: Fløjtekaldet ligner det hos Dompap, gentaget i intervaller på omkring et sekund.

Finlands mindste ugle, Spurveuglen er kun lidt større end Dompap. Spurveugles hoved er forholdsvis lille i forhold til kroppen, sammenlignet med andre ugler, og dens hale er meget kort. Dens ryg og vinger har en varm brun farve, som har gullige pletter over det hele. Undersiden er lysere med brune striber. Deres ansigt er markerede med koncentriske mørkebrune og hvidlige ringe og to øjenbrynslignende markeringer. Spurveuglers ben er dækkede med fjer, men deres kløer er mørkebrune. Dens næb og iris er gule.