© Copyright: Billeder: Jari Peltomäki, Kari Pihlaviita, M. & W. von Wright: Svenska fåglar (Kansalliskirjasto, The National Library of Finland). Lydfil: Jan-Erik Bruun. All rights reserved.

Stor flagspætte

Dendrocopos major

• Familie: Spætter – Picidae
  • Udseende: En sort og hvid Spætte med et klart rødt gat. Ligner Hvidrygget Flagspætte, men har sort ryg og undersiden mangler striber. Har to brede hvide skulderpletter. Hunnen har sort hætte og nakke, men hannen har røde pletter på nakken, og unge fugle har rød hætte.
  • Størrelse: Længde 23-26 cm, vingefang 38-44 cm, vægt 70-105 g.
  • Rede: I et hul i et træ, mest almindeligt i Asp. Fuglene bruger sjældent det samme hul i mere end en enkelt sommer.
  • Formering: 4-7 æg bliver lagt i maj, udruget af begge forældre i 10-12 dage. Ungerne er lærer at flyve efter 20-25 dage.
  • Udbredelse: den mest almindelige Spætte i Finland. Bygger rede i al slags skove. Den finske ynglende bestand er anslået til 100.000-350.000 par.
  • Træk: Standfugl, men med nogle års mellemrum forekommer der store udbrud sent om sommeren og efteråret med fugle, som rækker over et stort område.
  • Føde: Om vinteren æder den af frø fra fyrre og grankogler, som fuglene tager til passende “ambolt træer” til at hakke op. Til andre tider kan den nyde en mere varieret føde, som omfatter insekter og sommetider æggene og ungerne hos andre fugle. Besøger også fuglebræt om vinteren.
  • Kald: Et hårdt, metallisk “kik”. Trommer også. Ungerne i reden har konstant et højt tonet tiggende kald.

Stor Flagspætte har en slående sort, hvid og rød fjerdragt. Dens to store hvide skulderpletter er specielt synlige. Dens gat er klart rødt, men dens underside er ellers lys (men er ofte mørkere plettet af harpiks). Den har en sort overskægslignende stribe og en forbundet stribe gående ned ad siden af dens hals, og som afgrænser en hvid plet på dens øredække bag på kinden. Hunnen har sort hætte og nakke, men hannen har rød farve på nakken, og unge fugle har rød hætte. Stor Flagspætte har grøngrå ben, og gråt næb med en lysere base. Iris kan være rød (voksne) eller brun (unge fugle).