© Copyright: Billeder: Jari Peltomäki, Kari Pihlaviita. Lydfil: Jan-Erik Bruun. All rights reserved.

Stor tornskade

Lanius excubitor

• Familie: Tornskader – Laniidae
  • Udseende: En langhalet, grå, sort og hvid fugl på størrelse med en drossel som sidder i en oprejst stilling.
  • Størrelse: Længde 22-26 cm, vægt 56-80 g.
  • Rede: Ofte i fyrretræer, i en højde på gennemsnitlig 2,5 meter over jorden. Lavet af kviste, plantestilke, skæglav og uld af pilerakle, foret med bast fibre, hvide fjer og rensdyrhår.
  • Formering: 4-8 æg bliver lagt i maj-juni, de bliver hovedsagligt udruget af hunnen i 14-18 dage. De flyvefærdige unger bliver i reden i 19-20 dage. Forældre kan være meget aggressive mod indtrængere nær reden. Kuldet bliver sammen i op til to måneder.
  • Udbredelse: En sjælden ynglefugl, som er fundet i alle dele af det finske fastland på halvåbne levesteder, oftest omkring moser. Mere almindelig i de nordlige egne. Den finske ynglende bestand er anslået til 5.000-9.000 par.
  • Træk: Om dagen. Flyver sydpå september-oktober, kommer tilbage i april. Overvintrer i de baltiske lande og Centraleuropa, også sommetider i Finland.
  • Føde: Store insekter og små fugle og dyr. Gemmer overskydende mad ved at spidde byttet på tornede planter.
  • Kald: Et skræppende “ksi ksi” som ligner kaldet hos den beslægtede Rødrygget Tornskade; sangen er en varieret serie af afsnubbede kvidrende fraser, er også god til at efterligne andre fugles kald.

Er sommetider på finsk kendt som Laplandsskade, Stor Tornskade er en langhalet fugl på størrelse med drossel med tykbaset næb. Dens vinger er sorte med store hvide pletter på vingedækfjerene. Dens hale er sort med hvide kanter. Dens overside er lyst grå, og dens underside er hvid. Den har synlige sorte markeringer som røveres masker over sine øjne. Unge fugle er mere brunligt grå med utydeligt stribede markeringer synlige på bug og gump. Stor Tornskade har sorte ben og nær med en lysere base på næbbet. Deres iris er mørkebrun.