© Copyright: Billeder: Jari Peltomäki, Jouko Lehmuskallio, M., W. & F. von Wright: Svenska fåglar (Kansalliskirjasto, The National Library of Finland), Pohjolan linnut värikuvin. Lydfil: Jan-Erik Bruun. All rights reserved.

Stormmåge

Larus canus

• Familie: Måger – Laridae
  • Udseende: En af Finlands mest almindelige måger. Minder om Sølvmåge, men har et smallere næb og mere rundet hovedprofil.
  • Størrelse: Længde: 40-46 cm, vingefang 99-108 cm, vægt 315-580 g.
  • Rede: Omhyggeligt lavet af tørt materiale (græs, kviste, mos). Bygger rede på små klippeøer, som ligger tæt på kysten. Bygger også rede på høje steder på store klipper, og sommetider på tage eller i træer.
  • Formering: 2-4 æg bliver lagt fra sent i april, udruget af begge forældre i omkring 24-28 dage. Ungerne er lærer at flyve efter 29-33 dage.
  • Udbredelse: Finlands talrigeste mågeart ved siden af Hættemåge. Almindelig ynglefugl omkring al slags hav og indsøer. Den finske bestand er anslået til 60.000-80.000 par.
  • Træk: Overvintrer i vest og SV Europa, især i Danmark og andre lande omkring Nordsøen. Kan forlade Finland imellem juli og november, kommer tilbage i marts-april. Nogle fugle overvintrer også i Finland.
  • Føde: Altædende, men foretrækker især små fisk og hvirvelløse dyr.
  • Kald: Et skarpt forlænget “glii-oo”, advarselskald er et groft “kek-kek-kek”, parringskaldet et “kaya-kaya-kaya-kaya-kaya”.

Stormmåge har hvid underside, blålig grå ryg og vinger med sort vingespids (hvide pletter er synlige helt ude på spidsen af fjerene på vingespidsen). Unge fugle har hovedsagligt mat brun overside med grålige kanter på fjerene, som giver dem et skællet udseende. De får ikke deres voksne blågrå vingefarve før i deres næste vinterfjerdragt, når deres primære vingefjer og forsiden af vingedækfjerene stadig har mørkere mønstre.

Voksne har grønligt gule ben og næb, unge fugles ben er grålige eller lyserøde og deres næb er elfenbensfarvede med sort spids. Næbbet hos unge fugle i deres anden vinter er gråt med en gul spids og et mørkt bånd bag ved spidsen. Stormmåges iris kan være grålig brun omgivet af en rød øjering (voksne fugle) eller mørkebrun med en brunlig orange øjering (unge fugle).