© Copyright: Billeder: Jari Peltomäki, Jouko Lehmuskallio, M. & W. von Wright: Svenska fåglar (Kansalliskirjasto, The National Library of Finland). Lydfil: Jan-Erik Bruun. All rights reserved.

Tårnfalk

Falco tinnunculus

• Familie: Falke – Falconidae
  • Udseende: En mellemstor, langhalet falk med rødligbrun ryg og vinger. Er i stand til at svæve på et punkt i lang tid mens dens er på udkig efter bytte på åbent land.
  • Størrelse: Længde 31-37 cm, vingefang 68-78 cm, vægt 140-250 g.
  • Rede: I forladte egernreder eller bygget af krager eller andre rovfugle; også i stigende grad redekasser, som er åbne foran og bygget til Tårnfalke. Nogle strå osv., som hunnen bringer til reden.
  • Formering: 2-9 (gennemsnit 4,8) æg bliver lagt fra sent i april, hovedsagligt udruget af hunnen i 26-29 dage. Unge fugle er i stand til at flyve efter 28-33 dage.
  • Udbredelse: Yngler over hele Finland så langt nord som de åbne højdedrag i Lapland. Har været nedadgående siden 1950’rne på grund af miljømæssige toksiner, men antallet er nu ved at komme sig, og Tårnfalke er et hyppigt syn over landbrugsjord. Nuværende finske bestand er anslået til 5.000-7.000 par.
  • Træk: Om dagen. Flyver sydpå fra tidlig august, hvor de fleste fugle trækker sent i august og tidlig i september. Forårstrækket er i marts-april. Overvintrer i Centraleuropa og Nordafrika. I gode år for Markmus kan nogle få Tårnfalke tilbringe vinteren i Finland.
  • Føde: Små pattedyr, fugle, øgler og insekter. Er i stand til at spore gnavere gennem sin evne til at se hvor de har tisset.
  • Kald: Et hurtigt, skarpt “ki-ki.ki”.

Tårnfalken er beskyttet i hele Finland.

Tårnfalk kan i alle fjerdragter genkendes på den rødligbrune farve og dens ryg, selv om denne farve er klarere på ældre fugle (den murstensrøde fjerdragt på voksne fugle er markeret med mørke tværgående striber i stedet for mørke pletter). Den voksne han har blåliggrå hale med bred sort spids. Hunnen og unge fugle har rødligbrun hale med mørke tværgående striber. Tårnfalks underside er lyst rustent gul med langsgående rækker af pletter. Den har utydelig overskægslignende ansigtsmarkering. Dens vinger er lange og smalle med skarp spids. Dens lange hale hjælper til at skelne den fra Lærkefalk og Dværgfalk. Dens ben er gule, dens næb er blåligt med en gul base og vokshud, og den øjne har brun iris og gul øjering.