© Copyright: Kuvat: Jari Peltomäki, Kari Pihlaviita, Jouko Lehmuskallio, M. & W. von Wright: Svenska fåglar (Kansalliskirjasto, The National Library of Finland). Äänitys: Jan-Erik Bruun. All rights reserved.

Meriharakka

Haematopus ostralegus

• Heimo: Meriharakat – Haematopodidae
  • Yleiskuvaus: Äänekäs merenrantojen ja saariston suurikokoinen, punanokkainen, mustavalkoinen kahlaaja.
  • Koko: Pituus 39–44 cm, siipien kärkiväli 72–83 cm, paino 380–520 g.
  • Pesä: Syvennys kivikossa tai somerikossa, pesäaineksia niukalti (soraa, kaarnanpaloja ym). Uusien, 2012 tehtyjen havaintojen mukaan meriharakka pesii Helsingissä myös talojen katoilla.
  • Pesiminen: Munii huhti–toukokuussa 3 munaa. Molemmat emot hautovat, haudonta-aika 27 vrk. Poikaset lentokykyisiä 34–37 vrk:ssa. Poikaset pesäpakoisia ja etsivät itse ravintonsa jo hyvin pieninä.
  • Esiintyminen: Pesimälintuna meriympäristössä ja myös paikoitellen sisämaassa suurien järvien rannoilla. Pesii nykyisin myös kaupungeissa ja etsii ravintoa puistonurmikoilta. Suomen kannaksi arvioitu 4.000–4.500 paria.
  • Muutto: Päivämuuttaja. Syysmuutto alkaa jo kesäkuussa ja pesimäkannan muutto on huipussaan elokuun alussa. Keväällä pesimäkanta palaa huhtikuussa ja arktinen kanta toukokuussa. Talvehtii Länsi-Euroopan rannikoilla.
  • Ravinto: Merenpohjan ja rantojen selkärangattomat eläimet kuten simpukat, kotilot, hietamadot ja nurmikoiden kastemadot ja hyönteiset. (Tieteellinen nimi on käännettynä ”verijalkainen osterinpoimija”).
  • Ääni: Hyvin äänekäs ja kuuluva. Varoitus korvia vihlova ”plit plit plii”.
  • Uhanalaisuus: Elinvoimainen, rauhoitettu.

Meriharakan pää, rinta, pyrstön kärki ja selkäpuoli ovat mustat. Vatsa, yläperä, pyrstön tyvipuoli ja leveä siipijuova ovat valkoiset. Talvipukuisella meriharakalla on kaulassa leveä vaalea kauluri. Pitkä ja suora nokka on kirkkaanpunainen. Nokan kärkiosa on sivulta litistynyt ja soveltuu erinomaisesti mm. simpukoiden avaamiseen. Nuori meriharakka muistuttaa vanhaa lintua, mutta on tummilta osiltaan ruskeasävyinen.

Meriharakan koivet ovat vaaleanpunaiset (vanha lintu) tai harmaansinipunaiset (nuori lintu). Nokka on kellertäväkärkisesti kirkkaanpunainen (vanha lintu) tai tummakärkisesti oranssinkeltainen (nuori lintu). Silmän värikalvo on punainen (vanha lintu) tai ruskea (nuori lintu). Meriharakan lento on nopeaa ja suoraviivaista.