Merilokki ja merikihu Tumma värimuoto

© Copyright: Kuvat: Jari Peltomäki, M., W. & F. von Wright: Pohjolan linnut värikuvin. Äänitys: Jan-Erik Bruun. All rights reserved.

Merikihu

Stercorarius parasiticus

• Heimo: Kihut – Stercorariidae
  • Yleiskuvaus: Kalalokin kokoinen pitkäsiipinen, solakka merilintu. Siiven kärkiosassa tavallisesti silmiinpistävä valkoinen laikku. Erilaisia pukuja ja värimuotoja runsaasti. Lento voimakasta ja joutuisaa, ryöstää muilta merilinnuilta ruokaa kiusaamalla niitä ilmahyökkäyksillä niin kauan, että uhri oksentaa tai pudottaa saaliinsa.
  • Koko: Pituus 37–44 cm, siipien kärkiväli 100–115 cm, paino 385–600 g.
  • Pesä: Matala syvennys maassa.
  • Pesiminen: Munii touko–kesäkuussa 1–2 munaa. Molemmat emot hautovat, haudonta-aika 24–28 vrk. Poikaset lentokykyisiä 30 vrk:ssa.
  • Esiintyminen: Pesivänä ulkosaariston luodoilla ja arktisella tundralla. Suomen pesimäkannaksi arvioitu 500–600 paria.
  • Muutto: Syysmuutto heinä–syyskuussa, paluu huhti–toukokuussa. Läpimuuttavat arktiset linnut muuttavat syksyllä ja keväällä myöhemmin. Muuttaa talveksi trooppisille merialueille Afrikkaan, Amerikkaan ja Aasiaan. Suomessa rengastettu merikihu on löytynyt myös Brasiliasta.
  • Ravinto: Kalat, hyönteiset, linnunpoikaset. Ryöstää saalista muilta vesilinnuilta, voi siepata jopa muuttavia pikkulintuja ilmasta meren yllä.
  • Ääni: Naukuva, venytetty, ”giah”.
  • Uhanalaisuus: Elinvoimainen, rauhoitettu.

Merikihu on leveäpyrstökihua solakampi ja hieman sitä pienempi. Merikihulla on useita pukuja iän ja yksilöiden mukaan. Merikihulla esiintyy kahta värimuunnosta: vaaleata ja yksivärisen tummaa. Vaalea merikihun muoto on päältä tummanruskea ja alapuolelta vaaleahko. Merikihun päälaki on musta, posket ovat keltaiset ja rinnassa on usein epäselvä rintavyö. Käsisiiven etureunassa on vaalea kuvio värityypistä riippumatta.

Merikihun tumma muoto ja nuori lintu ovat lähes tasavärisen tummanruskeita. Aikuisen merikihun paras lajituntomerkki on pyrstön keskimmäisten sulkien jopa 10 cm:n mittaiset pidentymät. Nuorella merikihulla pidentymät ovat paljon lyhyemmät.

Merikihun koivet ovat tummat, uimaräpylä on musta, nokka tummakärkisesti mustanruskea (vanha lintu) tai tummakärkisesti siniharmaa (nuori lintu) ja silmän värikalvo on tummanruskea.