© Copyright: Kuvat: Simo Mikkonen, M. & W. von Wright: Svenska fåglar (Kansalliskirjasto, The National Library of Finland). Äänitys: Jan-Erik Bruun. All rights reserved.

Peukaloinen

Troglodytes troglodytes

• Heimo: Peukaloiset – Troglodytidae
  • Yleiskuvaus: Hyvin pieni, palleromainen, kovaääninen, varpuslintujen lahkoon kuuluva lintu. Pitää lyhyttä pyrstöä usein pystyssä. Yläpuolelta puna- tai kanelinruskeaa, alta ruskeanvalkea, kauttaaltaan tummin ohuin poikkiraidoin kirjailtu.
  • Koko: Pituus: 9–10,5 cm, paino 8–11,5 g.
  • Pesä: Pallomainen, hyvin kätkettynä risukossa tai kasvillisuuden kätköissä. Rakennettu sammalista, kuivista saniaisten lehdistä, ohuista kuusen oksista ja ruohoista. Vuorattu höyhenillä.
  • Pesiminen: Munii toukokuussa 6–9 munaa. Vain naaras hautoo, haudonta-aika 12–20 vrk. Pesäpoikasaika 12–20 vrk. Toinen poikue mahdollinen.
  • Esiintyminen: Pesivänä ryteikköisissä kuusikoissa Metsä-Lappiin asti. Suomen pesimäkannaksi arvioitu 50.000–120.000 paria.
  • Muutto: Yömuuttaja. Syysmuutto syys–marraskuussa, kevätmuutto huhti–toukokuussa. Talvehtii Keski-Euroopassa, satunnaisesti Suomessakin.
  • Ravinto: Selkärangattomat eläimet.
  • Ääni: Varoitusääni rätisevä ja kova. Laulu kuuluva, riemukas ja monivaiheinen säe.
  • Uhanalaisuus: Elinvoimainen, rauhoitettu.

Peukaloinen on yksi pienimmistä lintulajeistamme (vertaa hippiäinen ja hippiäisuunilintu), palleromainen lintu, heimonsa ja sukunsa ainoa edustaja Suomessa (ja Amerikan mantereen ulkopuolella). Peukaloinen pitää lyhyttä punaruskeaa ja poikkijuovaista pyrstöä usein pystyssä. Väritykseltään lintu on yläpuolelta puna- tai kanelinruskea, alta ruskeanvalkea ja kauttaaltaan tummin ohuin poikkiraidoin kirjailtu. Silmäkulmajuova on valkeahko. Nokka on ohut, terävä ja tummanruskea. Koivet ovat punertavanruskeat ja silmän värikalvo tummanruskea.