© Copyright: Kuvat: Jari Peltomäki, Kari Pihlaviita, M. & W. von Wright: Svenska fåglar (Kansalliskirjasto, The National Library of Finland). Äänitys: Jan-Erik Bruun. All rights reserved.

Pikkutikka

Dendrocopos minor

• Heimo: Tikat – Picidae
  • Yleiskuvaus: Pienikokoinen, vain hieman talitiaista suurempi tikka. Väritykseltään muistuttaa eniten valkoselkätikkaa. Päältä mustavalkean kirjava, selkä laajalti valkea tummin täplin. Alapuoli vaalea kapein tummin juovin. Alaperässä ei punaista.
  • Koko: Pituus 14–16,5 cm, siipien kärkiväli 24–29 cm, paino 20–28 g.
  • Pesä: Pesäkolo lähes aina lahossa puussa yleensä (0,5–)3–7 m:n korkeudella.
  • Pesiminen: Munii toukokuussa 4–8 munaa. Molemmat emot hautovat, haudonta-aika 13–14 vrk. Poikaset lentokykyisiä 19–21 vrk:ssa.
  • Esiintyminen: Viihtyy lehtipuuvaltaisissa metsissä. Pesimälintuna harvalukuinen Ahvenanmaalta Tunturi-Lappiin. Suomen kannaksi arvioitu 4.000–7.000 paria.
  • Muutto: Paikkalintu, mutta vaeltaa joinakin vuosina syys–lokakuussa.
  • Ravinto: Hyönteiset ja niiden toukat. Etsii niitä lahopuista, mutta myös oksista ja talvella mm. ruovikoista.
  • Ääni: Kutsuääni ”git”, keväthuuto käenpiikamainen kimityssarja. Rummuttaa.
  • Uhanalaisuus: Elinvoimainen, rauhoitettu myös Ahvenanmaalla.

Varpusen kokoinen pikkutikka on pienin tikkamme. Sen selkäpuoli on valkoisen ja mustan kirjava. Kupeiltaan pikkutikka on heikosti pitkittäisviiruinen eikä alaperässä ole punaista. Koiraan päälaen etuosa on punainen, naaraan pää on otsasta vaalea ja takaosasta musta. Pikkutikan koivet ovat harmaanmustat (vanha lintu) tai vihertävänharmaat (nuori lintu). Nokka on musta ja silmän värikalvo punaruskea (vanha lintu) tai ruskea (nuori lintu).