© Copyright: Kuvat: Jari Peltomäki, Kari Pihlaviita, Jouko Lehmuskallio, M. & W. von Wright: Svenska fåglar (Kansalliskirjasto, The National Library of Finland). Äänitys: Jan-Erik Bruun. All rights reserved.

Sepelkyyhky

Columba palumbus

• Heimo: Kyyhkyt – Columbidae
  • Yleiskuvaus: Uuttukyyhkyä suurempi, rotevampi ja pitkäpyrstöisempi. Siivillä valkea poikittaisjuova, vanhoilla linnuilla myös kaulan sivuilla valkea sepel.
  • Koko: Pituus 38–43 cm, siipien kärkiväli 68–77 cm, paino 400–600 g.
  • Pesä: Harva, ohuista risuista kasattu, muodoltaan levymäinen. Sijaitsee tavallisemmin kuusessa.
  • Pesiminen: Munii 2 munaa huhtikuun puolivälistä alkaen. Molemmat emot hautovat, haudonta-aika 17–20 vrk. Poikaset lentokykyisiä 35 vrk:ssa. Saattaa saada 2 tai 3 poikuetta kesässä.
  • Esiintyminen: Aiemmin arkana tunnettu sepelkyyhky on sopeutunut hyvin ihmisiin ja se voi pesiä aivan pihapiirissäkin. Esiintyy muuttoaikaan suurina parvina. Pesivänä nykyisin lähes Tunturi-Lapin rajoille asti. Suomen kannaksi arvioitu 300.000 paria.
  • Muutto: Muuttaa Länsi-Eurooppaan syys–lokakuussa, palaa huhtikuussa. Päivämuuttaja.
  • Ravinto: Siemenet, jyvät, herneet.
  • Ääni: Monitavuinen kumea kuherrus, jota usein luullaan pöllön ääneksi.
  • Uhanalaisuus: Elinvoimainen, rauhoitettu. Riistalintu, kyyhkyslajeistamme ainoa, joka on luokiteltu riistalinnuksi. (Vuonna 2012 metsästettiin yli 200.000 sepelkyyhkyä, eli noin joka viides riistalintu oli sepelkyyhky.)

Sepelkyyhky on suurikokoisin kyyhkylajimme. Se on yleisväriltään vaalean siniharmaa. Siivillä on valkoinen poikkijuova ja kaulan sivulla valkoinen sepel, joka kuitenkin puuttuu nuorelta sepelkyyhkyltä. Kaulan sivulla valkoisen sepelkuvion ympärillä on vihertävää metallinkiiltoa ja rinnalla on laajalti viininpunaista hohdetta.

Sepelkyyhkyn koivet ovat punaiset (vanha lintu) tai vaaleanpunertavat (nuori lintu), nokka on kellanvalkokärkisesti punainen (vanha lintu) tai tyveltä siniharmaa ja kärkeä kohti vaaleneva (nuori lintu). Silmän värikalvo on vaaleankeltainen (vanha lintu) tai tummanruskea (nuori lintu).

Sepelkyyhkyn lentosiluetti on tukeva ja rintava. Pyrstö on pitempi kuin uuttukyyhkyllä. Lentoon lähtiessään sepelkyyhky läiskäyttää siipiään kuuluvasti yhteen. Matkalento on nopeaa ja suoraviivaista. Soidinlennossa sepelkyyhkykoiras lentää viistosti ylös, läiskäyttää siipiään ja liitää alaspäin.