© Copyright: Kuvat: Jari Peltomäki, Jouko Lehmuskallio, M. & W. von Wright: Svenska fåglar (Kansalliskirjasto, The National Library of Finland). Äänitys: Jan-Erik Bruun. All rights reserved.

Varis

Corvus corone cornix

• Heimo: Varikset – Corvidae
  • Yleiskuvaus: Tuttu mustan- ja harmaankirjava, suurehko älykäs lintu.
  • Koko: Pituus 44–51 cm, siipien kärkiväli 84–100 cm, paino 410–675 g.
  • Pesä: Puussa 5–25 m:n korkeudella. Rakennettu risuista, sammalista ja maa-aineksesta, vuorattu katajan kuorella, villalla, höyhenillä ja kankaanpaloilla.
  • Pesiminen: Munii maalis–huhtikuussa 2–6 munaa. Vain naaras hautoo, haudonta-aika 17–21 vrk. Pesäpoikasaika 31–32 vrk.
  • Esiintyminen: Pesimälintuna koko maassa, yleisemmin kulttuurimaisemissa. Suomen pesimäkannaksi arvioitu 160.000–230.000 paria.
  • Muutto: Osa kannasta muuttaa, osa talvehtii Suomessa. Päivämuuttaja. Syysmuutto loka–marraskuussa, paluu maalis–huhtikuussa. Talvehtii Etelä-Ruotsissa ja Pohjanmeren maissa.
  • Ravinto: Kaikkiruokainen.
  • Ääni: Tuttu raakkuna ”kraa kraa”.
  • Uhanalaisuus: Elinvoimainen, osan vuodesta rauhoittamaton.

Varis lienee kaikille tuttu musta ja harmaapukuinen lintu. Hyvässä valossa variksen mustissa sulissa ja höyhenissä näkyy siniviolettia metallinkiiltoa. Variksen Keski-Euroopassa elävä nimirotu (C. c. corone, tunnetaan myös nimellä nokivaris) on täysin tumma ja on helposti sekoitettavissa nuoreen mustavarikseen, josta se eroaa kuitenkin pään ja nokan muodon yksityiskohtien perusteella ja ennen kaikkea äänen avulla. Variksen koivet ja nokka ovat mustat. Silmän värikalvo on tummanruskea (vanha lintu) tai harmaansininen (nuori lintu).

Tiesitkö tämän?

Variksia pidetään papukaijojen ohella kaikkein kekseliäimpinä lintuina, ja monien tutkijoiden mielestä ne muistuttavat käyttäytymiseltään enemmän kädellisiä kuin lintuja. Varislinnuilla onkin havaittu olevan suuremmat etuaivot ja kehittyneemmät kognitiiviset taidot kuin millään muulla lintuheimolla.