Perhoset

Osiossa esitellään Suomen päiväperhoset

Tunnista lajeja

Tunnista perhosiaTunnista perhosia tuntomerkkien perusteella. Väritys, koko, siipien muoto...

Hae lajeja hakusanalla
Hakuvinkkejä
X
Hakuvinkkejä

Voit hakea lajeja nimen lisäksi muillakin, esimerkiksi ominaisuuksiin tai elinympäristöön liittyvillä hakusanoilla. Huomaa, että sanojen erilaisten taivutusmuotojen vuoksi hakusana kannattaa joskus katkaista. Esimerkiksi "uhanalai" sisältää muodot "uhanalainen", "uhanalaisia", "uhanalaiseksi" jne.

Kaikki lajit: tekstilista

Selaa lajeja alaheimoittain

Sukuryhmään Ritariperhoset, Papilioninae kuuluvia lajeja: 2

Psst! Oletko huomannut, että kasvien yhteydessä voit testata perhostuntemustasi? Aloita vaikka kurjenjalka-sivulta!

Ritariperhoset, Papilioninae

Päiväperhosten yläheimoon (Papilionoidea) kuuluvan ritariperhoset heimon (Papilionidae) alaheimosta Papilioninae voi meillä tavata kahta lajia, joista se yleisempi on (tietysti) ritariperhonen, suvultaan Papilio. (Papilio on latinaa tarkoittaen perhosta.)
Maailmanlaajuisesti ritariperhosten heimoon kuuluu noin 550 lajia ja niistä Papilioninae alaheimoon noin 480 lajia. Suomessa heimosta on tavattu 4 lajia, ne kahdesta alaheimosta. Se toinen alaheimo on Parnassiinae. Itse heimon nimi on englanniksi swallowtail butterflies (suomennettuna pääskypyrstöiset perhoset) ja sopii hyvin heimolle, joiden joidenkin edustajien siivissä on havaittavissa selkeät “pyrstöt”. Heimoon kuuluu maailman suurin päiväperhonen, linnun kokoinen aleksandranlinnunsiipi eli jättilintusiipi (Ornithoptera alexandrae, syn. Troides alexandrae).