© Copyright: Bilder: Jouko Lehmuskallio.

Alsikekløver

Trifolium hybridum

• Familie: Ertefamilien – Fabaceae (Leguminosae)
  • Høyde: 20-50 cm. Stengel hårløs, stigende, spredt grenet.
  • Blomst: Kronen uregelmessig, 7–12 mm lang. Hvite til rødlige, brune til slutt, kronblader fem: Øverst seglet, på sidene vingene og nederst 2 kronblader koblet til en kjøl. Den generelle formen på kronen er sommerfuglaktig. Begerblader fem, koblede, nesten hårløse. Ti pollenbærere. Ett enkelt fruktblad. Blomsterstanden et kuleformet hode, diameter ca. 2,5 cm.
  • Blader: Vekselvise. Trebladede, småbladene eggformede, runde, tannede, 1–2 cm lange. Akselblader koblet til bladstilken.
  • Frukt: En belg som ikke åpner seg, omsluttet av blomsterbegeret.
  • Voksested: Enger, veikanter.
  • Blomstringstid: Juli–august.

Alsikekløveren er en flerårig plante som reiser seg til en nesten opprett fôrplante som forblir på engene etter dyrking, og som finnes langs veien som en forvillet plante. Arten ble opprinnelig innført i Norden, det var først senere den ble kjent også i Sentraleuropa.

Alsikekløveren skiller seg fra hvitkløveren (T. repens) ved at den har en mer eller mindre rett stengel. Navnet alsike kommer fra den svenske landsbyen der Linnaeus først fant arten. Han trodde den var en krysning mellom hvitkløver og rødkløver (T. pratense). Derav den spesifikke epiteten hybridum.

Andre arter i samme slekt