Papaver argemone

© Copyright: Bilder: Jouko Lehmuskallio.

Brakkvalmue

Papaver dubium

• Familie: Valmuefamilien – Papaveraceae
  • Høyde: 30–60 cm
  • Blomst: Regelmessig, 3–7 cm bred. Kronblader fire, rød med mørk base. De to begerbladene faller av når blomstene åpner seg. Gynøsium består av flere koblede fruktblader. Arret er stjerneformet, vanligvis med 6–9 stråleblomster. Tallrike pollenbærere.
  • Blader: Vekselvise, med stilk, hårete. Bladplate fjærflikete. I hvert fall de nedre bladene med brede og butte fliker.
  • Frukt: En klubbeaktig, glatt og hårløs kapselfrukt, ofte 2–3 ganger lengre enn den er bred.
  • Voksested: Kornåkere, havner, noen ganger søppelfyllinger og veikanter. Også en forvillet plante.
  • Blomstringstid: Juni–juli.

Brakkvalmue er en truet ettårig plante som knyttes til dyrkede planter, spesielt rug. Det er opprinnelig en art fra et tilnærmet kystklima. Den spredte seg til Sørvest-Finland med såkorn fra sør. Brakkvalmue er i likhet med mange andre ugressarter i tilbakegang på grunn av endringer i jordbruket. Tidligere var rensingen av såkorn mangelfull, og derfor ble det sådd ugress sammen med kornet. Mange ugressarter som er svake konkurrenter, har forsvunnet fra åkrene på grunn av moderne teknologi, effektive ugressmidler og inspeksjoner av såkorn.

Brakkvalmue og den forholdsvis like kornvalmue (P. rhoeas) finnes på lignende voksesteder, men artene kan skilles ved formen på kapselfruktene. På kornvalmue er den nesten kuleformet.