© Copyright: Bilder: Jouko Lehmuskallio.

Flikbrønsle

Bidens tripartita

• Familie: Korgplantefamilien – Asteraceae (Compositae)
  • Høyde: 10–60 cm
  • Blomst: Gule rørformede skiveblomster gruppert i blomsterlignende hoder (capitula), 1–2 cm brede, brunaktige. Blomsterkrone med 5 koblede kronblader. Blomsterbeger omformet til et par stive hår. Pollenbærere 5, pollenknapper sammenkoblet til et rør rundt griffelen. Pistill med 2 koblede fruktblader, enkeltsittende griffel, arr toflikete. Hode (capitulum) støttet av to kranser av dekkblader, den ytre består av 5–9 store (ca. 2 cm lange) og bladrike deler. Hode (capitula) enkeltsittende, avslutter stengel eller greiner.
  • Blader: Motsatte. Stilk ca. 1,5 cm. Bladplate mørkegrønn, delt tre, noen ganger flere lansettformete fliker eller småblader. Bladplatekantene stortannede, hårete.
  • Frukt: En brun, flat frukt (cypsela) kronet med to, noen ganger tre piggete hår, ca. 7 mm lang.
  • Voksested: Strender, udyrket mark, grøfter, pytter, bakgårder, brakkmarker, grusbaner.
  • Blomstringstid: August–september.

Flikbrønsle er en ettårig plante i korgplantefamilen. Kurvdekkbladene består av to kranser av dekkblader, der de ytre er store, bladaktige, grønne og har hårete, noen ganger tannede kanter. De indre dekkbladene er brune med grønne kanter. Denne arten er en etablert fremmed plante i Finland, men er mer vanlig enn de naturlig hjemmehørende B. radiata og B. cernua (nikkebrønsle). Brønsle og B. radiata kan krysse seg på vanlige voksesteder.

Brønslene sprer seg hovedsakelig ved at rennende vann frakter de flytende fruktene (cypselae). Frukten er imidlertid tilpasset spredning med dyr ved at de piggete hårene på frukten enkelt fester seg til pelsen på dyr som går forbi. En teori er at de opprinnelig var utviklet for å bli spredt av store planteetende pattedyr som senere døde ut.

Flikbrønsle smaker bittert og inneholder eteriske oljer. Planten ble tidligere brukt til urtemedisin og til farging av garn.

Andre arter i samme slekt