© Copyright: Bilder: Jouko Lehmuskallio.

Grønnbrønsle

Bidens radiata

• Familie: Korgplantefamilien – Asteraceae (Compositae)
  • Høyde: 10–60 cm
  • Blomst: Gule rørformede skiveblomster, noen ganger med en ring av tungeformede stråleblomster, er gruppert i blomsterlignende hoder (capitula), 1–2 cm brede. Blomsterkrone med 5 koblede kronblader. Blomsterbeger omformet til et par stive hår. Pollenbærere 5, pollenknapper sammenkoblet til et rør rundt griffelen. Pistill med 2 koblede fruktblader, enkeltsittende griffel, arr toflikete. Hode (capitulum) støttet av to kranser av dekkblader, den ytre består av 7–14 store (2–5 cm lange) og bladrike deler. Hode (capitula) enkeltsittende, avslutter stengel eller greiner.
  • Blader: Motsatte. Stilk ca. 2,5 cm. Bladplate delt i tre, noen ganger mer, smalt elliptiske, tannede fliker, tenner rettet mot toppen av fliken.
  • Frukt: En skinnende lillabrun, firevinklet frukt (cypsela) kronet med to piggete hår, 5–7 mm lang.
  • Voksested: Særlig strender, men også grøfter, pytter, dyrket mark, bakgårder, brakkmark, grusbaner.
  • Blomstringstid: August–september.

Bidens radiata er en ettårig plante som liker seg bedre i vannkanten enn den ganske like slektningen flikbrønsle (B. tripartita). B. radiata skiller seg fra sistnevnte ved at stengelen og bladene er gulgrønne, og ikke mørkegrønne. Den hårete frukten (cypsela) er blank og 5–7 mm lang, mens den hos flikbrønslen er matt og ca. 10 mm lang. Sistnevnte har også 5–9 store kurvdekkblader.

Forekomsten av B. radiata er vanskelig å forutse, siden det i stor grad er avhengig av nedbørsmengden. I tørre somre er vannivået i vann og dammer lavt, slik at det blir mye bar mark på strendene. Under slike forhold sprer B. radiata seg fort. Men i år med mye regn kan den nesten forsvinne helt. Menneskelig aktivitet, som senking av vannivået eller bygging av havner, er noe som denne arten kan dra nytte av. B. radiata krysses med B. tripartita.

Andre arter i samme slekt