© Copyright: Bilder: Jouko Lehmuskallio.

Hårsveve

Pilosella Pilosellina

• Familie: Korgplantefamilien – Cichoriaceae
  • Høyde: 5–25 cm
  • Blomst: Sitrongule til mørkegule tungeformede blomster (med røde striper på undersiden) gruppert sammen i et blomsterlignende hode (capitulum). Blomsterkrone med 5 koblede kronblader. Blomsterbeger omformet til pappus. Pollenbærere fem, pollenknapper sammenkoblet til et rør rundt griffelen. Pistill med to koblede fruktblader, enkeltsittende griffel, arr toflikete. Hodet (capitulum) støttes av flere rader med svøpende dekkblader, hvor de indre bladene er nesten dobbelt så lange som de ytre. Hode enkeltsittende, ender i et langt, ullhårete skaft.
  • Blader: Rosettstilte. Stilk ca. 2 cm lang, hårete. Bladplate spadeformet til elliptisk, ca. 4 cm lang, dekket med enkle hår på begge sider, undersiden også dekket med stjerneformede hår (av og til også noen få på oversiden). I sjeldne tilfeller kan man se planter uten enkle hår.
  • Frukt: En liten, rødbrun, furete frukt (cypsela) kronet med en pappus med gulbrune hår.
  • Voksested: P. officinarum ssp. pilosella: Bergområder, tørre enger i sandholdig jord. ssp. peleteriana: Bergområder, åpne åssider.
  • Blomstringstid: Juni-juli.

Hårsveven er en rosettstilt, vanligvis flerårig plante med utløpere og melkesaft. Arten består av to underarter, ssp. peleteriana og ssp. pilosella. Typisk for begge er at blomsterhodet er enkeltsittende og sitter på toppen av et langt, bladløst skaft, og at undersiden av bladene er dekket av et tett lag med stjerneformede hår. Hårsveven vokser på solfylte og tørre steder, for eksempel bergområder.