© Copyright: Bilder: Jouko Lehmuskallio.

Korsknapp

Glechoma hederacea

• Familie: Leppeblomstfamilien – Lamiaceae (Labiatae)
  • Høyde: 5–30 cm
  • Blomst: Kronen toleppet, av fem sammenvokste kronblader, fiolett til blålig. Øvre leppe kort, flat. Lavere leppe trefliket, med mørke markeringer. Blomsterbeger lett toleppet, hårete. Pistill av to koblede fruktblader. Fire pollenbærere. Blomster i aksillære klaser med tre til åtte.
  • Blader: Overvintrende, motsatte, stilkede, ofte purpurfargede. Bladplate nesten rund til nyreformet eller bredt hjerteformet med tannede kanter, sparsomt korthåret oppside, underside med oljekjertler.
  • Frukt: En gulbrun firedelt spaltefrukt (schizokarp).
  • Voksested: Frodige, fuktige skoger og kratt. Også en prydplante og en forvillet plante i bakgårder, hager, på avfallsplasser og andre habitater nær bebyggelse.
  • Blomstringstid: Mai–juni.

Slekten Glechoma omfatter bare noen få arter. Korsknappen er en krypende, aromatisk flerårig urteplante som raskt danner omfattende bestandtepper ved hjelp av stenglene sine som slår rot og utløperne. I Finland ser arten ut til bare å være hjemmehørende på Ålandsøyene og sørvestkysten. Korsknappens naturlige habitater er myrlendte lunder eller kratt ved vann.

Siden det 19. århundret har korsknappen blitt dyrket både som prydplante og urtemedisin. Senere har planten spredd seg med mennesket i nesten hele Finland. Man møter fremdeles ofte på den på plener og rundt hytter og hus. Bladene og blomstene kan brukes til å krydre hjemmelaget vin.