© Copyright: Bilder: Jouko Lehmuskallio.

Vårkål

Ficaria verna

• Familie: Soleiefamilien – Ranunculaceae
  • Høyde: 10–20 cm. Stengel opprett, forgrenet, glatt.
  • Blomst: Regelmessig, vanligvis 2-3 cm bred. Kronblader vanligvis 9–12 gule, lineære til smalt elliptiske med avsmalnende til rund tupp. Begerblader 3, elliptiske, gule. Blomsterbunn og blomsterstilk hårløse. Tallrike pollenbærere. Mange frie fruktblader.
  • Blader: Motsatte med lange og hårløse stilker. Bladplate, hårløs og blank, bredt eggformet til trekantet, med hjerteformet base og bølgerandete kanter. Vanligvis små knoller i bladakslene.
  • Frukt: En korttuppet, hårete achene.
  • Voksested: Løvskoger langs bekker og elver, frodige småskoger, parker og havstrender. Også en forvillet plante.
  • Blomstringstid: (april) Mai (juni).

Vårkålen er en giftig, flerårig plante som trives i løvskog i leirjord. Den reproduserer seg vegetativt ved hjelp av underjordiske rotknoller. De aksillære, små knollene bidrar også til artens spredning. I Finland har vårkålen nesten helt mistet evnen til å reprodusere seg kjønnslig. Den sprer seg imidlertid ganske effektivt med de ovennevnte vegetative hjelpemidler. Bestander som formeres på denne måten er kloner, dvs. at individene har samme genetiske sammensetning.

De unge bladene på vårkålen har en nøtteaktig smak, og de har blitt brukt i salater. Arten ble tidligere plantet i hagene på herregårder og prestegårder, og den ble et symbol på hjemmene til de øvre klasser.