© Copyright: Bilder: Jari Peltomäki, M., W. & F. von Wright: Pohjolan linnut värikuvin. Lydfil: Jan-Erik Bruun. All rights reserved.

Polarmåke

Larus hyperboreus

• Beskrivelse: Større enn gråmåken, og mye hvitere. Ungfuglene er sandfargede med bleke vingefjær (ingen svarte markeringer).
  • Størrelse: Lengde 63–68 cm, vingespenn 138–158 cm, vekt 1 050–1 820 g.
  • Reir: Et lavt reir laget av havplanter på berg eller i hulrom i fjellsider og lignende.
  • Hekking: 2–3 egg legges fra midten av mai og ruges i 26–30 dager. Ungene er flyvedyktige innen 49 dager.
  • Utbredelse: Observeres noen ganger i desember–mars, spesielt rundt havner og søppelfyllinger. Hekker langs kystene i Nordishavet fra Kanin-halvøya og østover, og også på Svalbard og Grønland.
  • Trekkforhold: Noen fugler overvintrer rundt Østersjøen, der de kommer i oktober–desember. De vender tilbake senest i mai.
  • Føde: Altetende, men spiser for det meste fisk, egg og ungfugler. Om vinteren spiser den også åtsler og matrester.
  • Rop: Kraftige skrik som minner om ropene til svartbaken.

Polarmåken er like stor som svartbaken, men fjærdrakten er blek. Ryggen og vingene er blekere blågrå enn gråmåkene, og den har bleke vingespisser. Ungfugler er helt sandbrune, mens fugler på 2–3 år er nesten helhvite.

Polarmåken kan lett forveksles med den noe mindre grønlandsmåken (Larus glaucoides), men hodet er flatere og bakhodet er mindre avrundet. Beina til polarmåken er rosaaktige på eldre fugler og grålilla på ungfugler. Voksne fugler har gule nebb med en rød flekk på underdelen av nebbet, og blekgule iriser. Ungfugler har rosaaktig nebb med svart tupp, og brune iriser. Alle fuglene har gule øyeringer.

Andre arter i samme slekt