© Copyright: Bilder: Jari Peltomäki, Jouko Lehmuskallio, M., W. & F. von Wright: Svenska fåglar (Kansalliskirjasto, The National Library of Finland), Pohjolan linnut värikuvin. Lydfil: Jan-Erik Bruun. All rights reserved.

Teist

Cepphus grylle

• Beskrivelse: En mindre, svart alkefugl med en stor, hvit vingeflekk. Nebbet er smalt og spisst. Sommerdrakten svart og hvit, vinterdrakten hovedsakelig hvit og grå.
  • Størrelse: Lengde 32-38 cm, vingespenn 49-58 cm, vekt 380-575 g.
  • Reir: Eggene legges rett på berg eller i huler eller sprekker i stein. Bruker småstein som reirmateriale.
  • Hekking: 2(–3) egg legges i mai-juni og ruges av begge foreldrene i 29 dager. Når fugleungene forlater reiret etter omtrent 40 dager, kan de ennå ikke fly, på grunn av den kraftige kroppsformen. De blir likevel snart uavhengige.
  • Utbredelse: Finnes på de ytterste finske øyene, der det antas å være 17 000–19 000 par. Hekker i kolonier.
  • Trekkforhold: Trekker sørover fra august til tidlig vinter, og vender tilbake mars–april. Noen fugler overvintrer i Finland hvis havet ikke fryser, mens andre trekker til sørlige deler av Østersjøen.
  • Føde: Dypvannsfisk, hovedsakelig tangsprell og kutling samt sil og andre mer mobile fisker. Kan hente flere fisker samtidig til ungene i reiret, ved å bære dem på tvers i nebbet.
  • Rop: Skingrende, sped plystring, eller en tiist-tist-tist som minner om skjærpiplerke.

Fjærdrakten til voksne fugler er helt svart, med unntak av en stor, hvit flekk på vingen. I vinterdrakt har teisten flere hvite markeringer og ser svært blek ut på avstand, med hvitt hode og underdel og gråaktige striper på overdelen, i tillegg til den helt hvite vingeflekken. Ungfugler ser nesten ut som voksne i vinterdrakt, men er mer pjuskete og har grå flekker på de hvite vingeflekkene.

Beina er røde (voksne fugler) eller rødbrune (ungfugler). Den har svart nebb og brune iriser.

Teilen flyr med raske vingeslag, nær havoverflaten, og skifter vekt fra side til side.