© Copyright: Bilder: Jari Peltomäki, M. & W. von Wright: Svenska fåglar (Kansalliskirjasto, The National Library of Finland). Lydfil: Jan-Erik Bruun. All rights reserved.

Tundragås

Anser albifrons

• Beskrivelse: En typisk grå gås med et nesten helrosa nebb.
  • Størrelse: Lengde 64-78 cm, vingespenn 130-160 cm, vekt 2000-2900 g.
  • Reir: Lavt reir bygget blant vegetasjon av tilgjengelig plantemateriale og fôret med mørke fjær. Bygger av og til reir i spredte kolonier.
  • Hekking: 3–7 egg (oftest 5–6) som legges sent i mai eller i juni og ruges i 22–28 dager. Ungene er flyvedyktige innen 40-43 dager.
  • Utbredelse: Hekker på tundraen i det nordøstlige Russland og i Sibir. Kan observeres i Finland på trekk, særlig om høsten, noen ganger i store flokker. Noen ganger observert om vinteren. Fuglene som trekker over Finland, tilbringer vinteren rundt Nordsjøen.
  • Trekkforhold: Høsttrekk september til november, vender tilbake april til mai.
  • Føde: Ulike planter inkludert kjempe (Plantago) og sauløk (Triglochin) i tillegg til deler av planter som tundragåsen beiter på fuktige enger, i likhet med grågåsen. Beiter også ofte på stubbjorder.
  • Rop: Karakteristisk rop med en skarp “klikk-klikk-klikk-klikk”-lyd som høres av og til mellom snatrende rop.

Nebbet på voksne fugler er nesten helrosa, med et hvitt bånd nær øynene. Ungfugler har grått nebb (med rosa striper) og et grått bånd nær øynene. Dette båndet blir hvitt under det første fjærskiftet. Ungfuglene har ikke de voksnes karakteristiske halsmarkeringer eller mørke striper over buken. Unge tundragjess får sin voksne fjærdrakt under den påfølgende sommerens myting. Denne arten kan forveksles med dverggåsa, men nebbet har en annen fasong, og dverggåsa har gule øyeringer.

Andre arter i samme slekt