10 20 40 60 cm

Lampetra planeri

• Familj: Nejonögon – Petromyzonidae
  • Liknande arter: nejonöga
  • Storlek: 12–16 cm.
  • Utseende: Bäcknejonögat hör till överklassen käklösa fiskar och är mycket avlägset släkt med andra fiskar. Munnen är en rund sugmun, underkäke saknas. Också fenpar saknas. Istället för gällock har bäcknejonögat 7 skilda små gälöppningar i rad bakom huvudet. Ett fullvuxet exemplar är lätt att skilja från nejonögat på basis av storleken, fast arterna annars liknar varandra. Bäcknejonögat är knappt lika tjock som en blyertspenna och sällan över 15 cm lång, medan nejonögon som vuxit till sig i havet i regel är över 25 cm långa då de vandrar upp i åar och bäckar för att leka. Lättast är det att förväxla insjöformen av nejonögon som vandrat upp i någon å vid lektid med ovanligt stora bäcknejonögon. Då kan man titta på tänderna – bäcknejonögats tänder är trubbiga, nejonögats vassa. Bäcknejonögats tvådelade ryggfena är mer enhetlig än nejonögats.
    Nejonögats 2-13 cm långa, ögonlösa larver med hästskoformig mun, linålarna, är väldigt lika bäcknejonögats linålar, och det krävs ett mikroskop för att skilja dem åt.
  • Färg: Det finns en liten skillnad i nejonögats och bäcknejonögats färg. Nejonögats buk är ljus, men med oregelbundna mörka prickar. Bäcknejonögats buk är jämnare ljus.
  • Lek: Bäcknejonögats larver, linålarna, tillbringar en längre tid i bäcken än nejonögats larver, 4-6 år. De lever nergrävda i gyttjan, och silar sin föda ur det rinnande vattnet. Efter det här skedet genomgår larven en metamorfos till könsmogen. Som vuxen äter den inte längre, och lämnar inte sin hembäck, utan leker på grunda sand- och stenbotten våren efter sin metamorfos, för att sedan dö.
  • Föda: Som larv detritus som transporteras av det strömmande vattnet, samt växt- och djurplankton.
  • Utbredning och livsmiljö: Bäcknejonöga kan påträffas i små bäckar i nästan hela Finland, med undantag för nordligaste Lappland.