Draba muralis

© Copyright: Bilder: Jouko Lehmuskallio.

Grådraba

Draba incana

• Familj: Korsblommiga växter – Brassicaceae (Cruciferae)
  • Växtform: 2- eller flerårig ört.
  • Höjd: 10–30 cm.
  • Blomma: Radiärsymmetrisk. Vit krona bestående av fyra 3–5 mm långa blad med urnupen spets. Foder fyrtaligt med ca 2 mm långa håriga blad med rund spets. Pistill sambladig och tvåtalig. 6 ståndare.
  • Bladen: Tät basalrosett med nästan oskaftade, ovala, nästan helbräddade blad med smal bas. Bladen grå, stjärnhåriga både ovan och under och har vid basen ytterligare enkelhår. Stjälkblad ovala med bred bas, tandade och håriga. Bladen strödda.
  • Frukten: Skida delad i två rum av hinnartad skiljevägg. 7–10 mm lång, oval-smalt elliptisk, platt, hårig (speciellt i sydvästra Finland) eller kal och ofta vriden. Fruktskaft 1–3 mm långt och ofta kalt. Frön bruna, ovala, platta och knottriga.
  • Växtplats: Hällmarks- och grusmarksängar vid havsstränder, torra enebackar. I Lappland på torrängar vid älvar.
  • Blomningstid: Juni–juli (–augusti).

Den bienna eller perenna grådraban skiljs från närstående arter på de enkelhår som den har på blomskaften och vid stambasen. Arten trivs vid kusten på torra växtplatser utom räckhåll för vattnet. Trots att den i litteraturen ofta karakteriseras som en kalkgynnad växt tycks dess utbredningsområde hos oss inte begränsas av kalk.

Grådraban är vanligen självpollinerad. Bienna individer övervintrar som bladrosetter. Från basen av övervintrade individer utgår ibland revlika förgreningar som överlever då de blommande skotten dör bort.