© Copyright: Bilder: Jouko Lehmuskallio.

Grustrav

Arabidopsis suecica

• Familj: Korsblommiga växter – Brassicaceae (Cruciferae)
  • Växtform: 1-årig ört.
  • Höjd: 15–40 cm. Stjälk upprätt, hårig, förgrenad–oförgrenad.
  • Blomma: Radiärsymmetrisk. Krona med 4 vita, vid basen gulaktiga, 4–6 mm långa kronblad. Foder bestående av 4 gulaktiga blad, klart kortare än kronbladen. De två yttersta med uppblåst bas. Pistill uppbyggd av sammanväxta fruktblad, 2-talig. 6 ståndare varav 2 korta och 4 långa. Blomställningen en klase (översta, blommade delen liknar en kavst).
  • Bladen: Rosettblad skaftade. Bladskivor ovalt eller omvänt äggrunda, parflikiga-stortandade speciellt vid basen, stjärnhåriga både ovan och under. Mellanblad nästan oskaftade med tandad kant. Bladen strödda.
  • Frukten: 2–3 cm lång, cylindrisk eller tillplattad skida, 3–4 ggr. längre än fruktskaftet. Frö ljusbrunt, ca. 0,8 mm långt.
  • Växtplats: Solstekta hällar, klippor i lundar, torra ängssluttningar, stenmurar, åkrar, vägkanter, bangårdar och banvallar.
  • Blomningstid: Maj–juli.

Grustraven är en ettårig men ofta övervintrande växt som gror på hösten. Den övervintrade bladrosetten utvecklar under följande växtperiod en stjälk, sällan flera. Stjälkarna är späda och de kan bära blommor redan som 5 cm höga. De vanligaste växtplatserna är berghällar vid vägar och gårdsplaner samt vägrenar.

Det är svårt att skilja grustraven från sandtraven (Cardaminopsis arenosa) som är allmän bara i Norra och Kajanska Österbotten och i Kuusamo. De kan dock skiljas på att den senare är violettaktig och dess bladskivor är djupt flikiga, tätt håriga och har en stor ändflik. Sandtravens foderblad och kronbladsbaser är dessutom inte gulaktiga.

Från den närstående backtraven (A. thaliana) kan man skilja grustraven på lågbladen. Backtravens rosettblad är helbräddade eller glest tandade i kanten.