© Copyright: Bilder: Jouko Lehmuskallio.

Kanadensiskt gullris

Solidago canadensis

• Familj: Korgblommiga växter – Asteraceae (Compositae)
  • Växtform: Flerårig ört med jordstam. Bildar bestånd.
  • Höjd: 30-150 cm. Stjälkens övre del tätt korthårig.
  • Blomma: Blommorna bildar under 1 cm breda blomliknande blomkorgar, skyddade av holkfjäll. Blomkorgens blommor gula, kantblommor tunglika; diskblommorna rörformade, små. 5 ståndare. Pistillen sambladig, 1 märke, 2 stift. Holken cylindrisk, 2-3 mm lång, holkfjällen tegellagda i många rader. Blomkorgarna bildar en konaktig klase, de nedre blomgrenarna böjda.
  • Blad: Strödda, utan skaft, tättsittande. Bladskivan smalt lansettlik, spetsig bas, glest vasstandad-nästan helbräddad, ovantill rätt kal och slät, nertill korthårig.
  • Frukt: Cylindrisk nöt med hår i spetsen.
  • Växtplats: Gårdar, ängar, skräpmark, järnvägar, vägrenar, strandbuskage. Även prydnadsväxt.
  • Blomning: Augusti-oktober.

I Europa finns bara en ursprunglig gullrisart, nämligen gullris (S. virgaurea) som är vanlig i hela Finland. I Nordamerika växer däremot ett hundratal arter i naturen och sedan 1600-talet har de förts över Atlanten som prydnadsväxter. I norra USA och Kanada klarar sig gullrisen bra i ett klimat som liknar Nordens, och även hos oss har de blivit populära inslag på odlingslotter, i koloniträdgårdar och i hemträdgårdar. Den första arten som nådde rabatterna var kanadensiskt gullris, som spred sig ut i naturen redan 1910. Numera påträffas den ofta på ängar och vid vägrenar, särskilt nära ställen där den tidigare odlats. Ibland växer den som odlingsrest där det tidigare funnits en gård eller trädgård, men ofta har den själv spridit sig ut i naturen. Eftersom den lätt förvildas har kanadensiskt gullris klassats som en skadlig inkomling som hotar våra ursprungliga arter och som inte bör odlas.

Så länge man begränsar växtens spridning kan dess goda egenskaper trots allt vara till glädje i trädgården. Som vackrast är arten då den blommar, från slutet av sommaren ända till vintern: varje växt har tusentals små guldgula blomkorgar. Blomställningen får den robusta växten att se skör ut, eller enligt vissa rent av trasslig. I norra Finland hinner den inte alltid blomma före vintern kommer. Gullris är en kortdagsväxt som börjar blomma då nätterna blir längre. Blommorna lockar till sig ett stort antal insekter, varav särskilt olika färggranna fjärilar kan vara intressanta. Blomningen som infaller på hösten ger de insekter som förbereder sig för vintern god tillgång till den näring de behöver. Kanadensiskt gullris sprider sig effektivt genom frön, så det lönar sig att klippa ner stjälkarna efter blomningen. Som trädgårdsväxt föredras allt oftare ännu ståtligare odlingssorter. Dessa har man fått fram genom att korsa kanadensiskt gullris med andra gullris. Av de amerikanska gullrisarter som spritt sig till vår natur påminner höstgullris (S. gigantea) mycket om kanadensiskt gullris, men den är ännu större.