Silene dioica x latifolia Silene armeria Silene armeria

© Copyright: Bilder: Jouko Lehmuskallio.

Rödblära

Silene dioica

• Synonym: Skogslyst
  • Familj: Nejlikväxter – Caryophyllaceae
  • Växtform: Flerårig ört.
  • Höjd: 20–60 cm.
  • Blomma: Krona röd, radiärsymmetrisk, vid basen något sambladig, 5-flikig. Kronbladens spetsar djupt kluvna. Foder vanligen 5-flikigt, mjuk- och glandelhårigt. Skilda han och honväxter (tvåbyggare). Honblommornas foder vid basen uppsvällt och med ca 20 nerver. Hanblommornas foder smalt och med ca 10 nerver. Pistill sambladig och med 5 stift. Tio ståndare.
  • Bladen: Lågblad skaftade, högblad oskaftade. Bladskiva äggrunt oval – omvänt äggrund, mjukhårig och med spetsig spets. Bladen motsatta.
  • Frukten: Rund, gyllenbrun kapsel som öppnas med 10 tänder.
  • Växtplats: Alskogar vid havsstränder och bäckar, gårdar, renar och ruderatmarker.
  • Blomningstid: (Maj-)Juni-augusti.

Rödbläran eller skogslysten är en växt med enkönade blommor där vissa individ fungerar helt hanligt och andra honligt. Därav namnet dioica, tvåbyggare. Före blomningen lever den ett antal år som en bladrosett med smala långskaftade tunglika blad.

Rödblärans ursprungliga växtplatser är havssträndernas klibbalskärr och liknande platser. Den har dock spritt sig till många andra växtplatser och man kan numera hitta den t.o.m. på kalfjällets lägre delar. Mänsklig påverkan har haft stor betydelse för skoglystens spridning. Den har spritt sig långa vägar speciellt med höfrö.

Rödbläran är en mycket mångformig art och man kan påträffa vitblommiga individ samt individ utan hårighet. Den kan korsa sig med vitbläran (S. latifolia).