© Copyright: Bilder: Jouko Lehmuskallio.

Skelört

Chelidonium majus

• Familj: Vallmoväxter – Papaveraceae
  • Växtform: Flerårig ört. Kraftig pålrot.
  • Höjd: 40-60 cm. Nedre delen av stjälken och bladskaften glest långhåriga.
  • Blomma: Radiärsymmetrisk, 2-3 cm bred. Kronblad 4, gula. 2 foderblad som faller av då blomman öppnar sig. Pistiller 12-30. Pistill uppbyggd av 2 fruktblad, 2-talig. Blomställning flocklik med 3-6 blommor.
  • Blad: Strödda, skaftade. Bladskiva parbladig, undertill grå och hårig. Småblad rundade, något flikiga, flikarna trubbtandade.
  • Frukt: En smal, 3-5 cm lång, kal, skidliknande kapsel.
  • Växtplats: Busksnår i trädgårdar, stenmurar, lövskogshällar.
  • Blomningstid: Juni-augusti

Skelörten är mycket giftig, och särskilt dess rödgula mjölksaft som sipprar ut på sårytorna om man bryter av växten. Blommorna har ingen nektar, utan pollineringen sköts helt av sådana insekter som använder pollen som föda. Troligen förekommer också självpollinering. Det lilla, svarta fröet har en utväxt som myrorna tycker om, och då de transporterar fröna sprids de till nya växtplatser. Fröna kan säkert spridas ännu längre med hjälp av fåglar som äter myror, men den effektivaste spridningen har troligen skett med människans hjälp.

Skelörten användes förr i tiden som medicinalväxt och har eventuellt också odlats. Vanligast är den på kulturpåverkade områden, t.ex. på gamla boplatser. Den kan nog också hittas i lundar, men inte heller då brukar det vara långt till närmaste bosättning.