© Copyright: Bilder: Jouko Lehmuskallio.

Ullig kardborre

Arctium tomentosum

• Familj: Asterväxter – Asteraceae (Compositae)
  • Växtform: 2-årig ört, tjock rotstock.
  • Höjd: 50–150 cm.
  • Blomma: Radiärsymmetrisk, klotrund, ca 3,5 cm bred, korgblomställning, bestående av många diskblommor vid vars baser det finns styva fjäll. Korgen skyddas av holkfjäll. Kronor röda, sambladiga, rörformiga, 5-flikiga. Foder ombildat till hullingförsedda hår. Pistill uppbyggd av två fruktblad. Ett stift och två märken. Fem ståndare. Ståndarknappar sammanväxta till ett rör runt stiftet.
  • Bladen: Bladskaft ullhåriga som unga. Bladskiva brett äggrund, spetsig, ofta med hjärtlik bas. Bladkant småtandad. Blad under grå och tätt ullhåriga, ovan håriga längs nerverna. Blad strödda.
  • Frukten: Brun eller grönaktigt grå, kantig, något böjd nöt. I spetsen korta borst som lossnar lätt (rester av det reducerade fodret).
  • Växtplats: Gårdar, ängar, vägkanter, ruderatmarker och vid gammal bosättning.
  • Blomningstid: Juli–september.

Den två-åriga ulliga kardborren är en följeslagare till gammal kultur. Dess klotformade korgblomställningar omges av holkfjäll i många överlappande rader. De yttersta fjällen har krokspetsar och är spindelvävshåriga, styva, utstående och gröna eller bruna. Blomställningarna dvs. kardborrarna fastnar lätt i t.ex. djurpälsar och transporteras med frön och allt till nya växtplatser. Fåglar, framförallt steglitsar och insekter äter upp en stor del av kardborrens frön. De fungerar troligen inte som spridare eftersom själva fröet saknar vidfästningsorgan. Skotten står upprätta genom hela vintern och fröna utgör vinterföda för fåglar. Då växten blommat dör den.

Den ulliga kardborren trivs bäst på kväverika växtplatser. De övriga karborrearterna i Finland saknar spindelvävshår på sina korgar. Den ulliga kardborren korsar sig med stor kardborre (A. lappa) och med liten kardborre (A. minus).