© Copyright: Bilder: Jari Peltomäki, Kari Pihlaviita, M. & W. von Wright: Svenska fåglar (Kansalliskirjasto, The National Library of Finland). Ljudfil: Jan-Erik Bruun. All rights reserved.

Fjällripa

Lagopus muta

• Familj: Fälthöns – Phasianidae
    Underfamilj: Skogshöns – Tetraoninae
  • Allmänna kännetecken: En på sommaren gråtonad, vitvingad hönsfågel. Helvit på vintern, endast hanarna har en svart rand (tygel) mellan näbben och ögat.
  • Storlek: Längd 31-55 cm, vingbredd 54-60 cm, vikt 450-600 g.
  • Bo: En grund fördjupning på stenig mark, fodrat med enstaka fjädrar.
  • Häckning: Lägger vanligtvis 7-11 ägg i maj-juni. Endast honan ruvar, ruvningstid 21-26 dygn. Ungarna flygfärdiga efter 5-15 dygn.
  • Utbredning: I fjällens och tundrans steniga landskap med sparsam växtlighet. I Finland bara Lapplands fjällområde på de högsta fjällen. Finlands bestånd 1 000-3 000 par.
  • Flyttning: Stannfågel, håller hela året till i de extrema förhållandena på högfjället.
  • Föda: Olika fjällväxters knoppar, skott och blad. Ungarna använder i början insekter som föda, men blir snart växtätare.
  • Läten: Spellätet är ett årtliknande fyrstavigt gnäll.

Fjällripan, som är litet mindre än dalripan, har många olika fjäderdräkter, hanarna fyra och honorna tre. I sommardräkt är fjällripan litet mer gråtonad än dalripan, men på vintern vit liksom dalripan. Hanens kännetecken är den svarta tygeln. Fjällripans näbb är svart och mindre än dalripans. Iris är mörkbrun. Tarserna är fjäderklädda.