Please install Adobe Flash Player to listen the sound of Härfågel, Upupa epops.

© Copyright: Bilder: Jari Peltomäki, M. & W. von Wright: Svenska fåglar (Kansalliskirjasto, The National Library of Finland). Ljudfil: Jan-Erik Bruun. All rights reserved.

Härfågel

Upupa epops

• Familj: Härfåglar – Upupidae
  • Allmänna kännetecken: En fågel med unikt utseende, brokig, stor som en större trast, bredvingad, långnäbbad och med en stor huvudtofs. Vingarna och stjärten svartvit brokiga, huvud och bröst brungula.
  • Storlek: Längd 25–29 cm, vingbredd 44–48 cm, vikt 70–85 g.
  • Bo: I ett ihåligt träd, holk eller håligheter i byggnader. Bomaterial torra stjälkar och blad, fjädrar, torr kodynga.
  • Häckning: Lägger 5–7 ägg i maj-juni. Endast honan ruvar, ruvningstid 16–18 dygn. Ungarna flygfärdiga efter 26–32 dygn.
  • Utbredning: Knuten till kulturmarker. Påträffas regelbundet hos oss. Häckning i Finland bekräftad bara en gång, i närheten av Björneborg 1940.
  • Flyttning: Dagflyttare. Arten har setts från april till början av december. Övervintrar i norra och mellersta Afrika.
  • Föda: Insekter som lever i kodynga och deras larver, också andra ryggradslösa djur.
  • Läten: Revirläten ett långtljudande pärlugglelikt “pu-pu-pu”.

Härfågeln är en traststor fågel med originellt utseende. Dräkten är brokig i svart, vitt och rostgult. Härfågelns vingar är runda i toppen och likt stjärten svartvitbrokiga, huvud, hals, skuldra, framrygg och buk är rostgula. På huvudet en rostgul och svartprickig tofs, som fågeln kan spänna upp och fälla ner som en solfjäder. Tarserna är grå, näbben svartaktig och iris brun.

Vid upptäckt kan härfågeln trixa genom att “försvinna” och kan då vara svår att få syn på fast den annars är iögonenfallande. Härfågeln är den enda av sitt släkte i Europa.

Download NatureGate app for iPhone! Download NatureGate app for Android!