© Copyright: Bilder: Jari Peltomäki. Ljudfil: Jan-Erik Bruun. All rights reserved.

Smalnäbbad simsnäppa

Phalaropus lobatus

• Familj: Snäppor – Scolopacidae
  • Allmänna kännetecken: En liten, gracil, ofta simmande snäppa. Näbben mycket smal. Ett tydligt, smalt vingband på vingen, stjärtens mittdel mörkbrunaktig. I sommardräkt en roströd fläck på strupen, höstfärger mycket ljusa.
  • Storlek: Längd 17-19 cm, vingbredd 30-34 cm, vikt 26-43 g.
  • Bo: På en tuva i vattnet eller på en flotte av ihopsamlade växter. Fodrat med torrt gräs och löv.
  • Häckning: Lägger 4 ägg i juni. Endast hanen ruvar, ruvningstid 18-20 dygn. Ungarna flygfärdiga efter 18-20 dygn. Ungarna borymmare, söker själv sin föda redan som mycket små. Honan lämnar skötseln av ungarna till hanen och kan para sig med en ny hane.
  • Utbredning: Häckningsfågel i Lappland på fjällens och tundrans våtmarker och sällsynt i Kajanaland, Suomenselkä och vid Bottniska vikens stränder. En lokal utbredning i Kvarkens skärgård. Finlands häckningsbestånd beräknat till 10.000-20.000 par.
  • Flyttning: I huvudsak nattflyttare. Höstflyttningen i juli-augusti, vårflyttningen i maj-juni. Övervintrar vid Indiska Oceanen.
  • Föda: Vattenlevande små insekter och deras larver, som den fångar genom att simma runt i cirklar vilket bilda virvlar.