© Copyright: Bilder: Jari Peltomäki, M., W. & F. von Wright: Pohjolan linnut värikuvin. Ljudfil: Jan-Erik Bruun. All rights reserved.

Vittrut

Larus hyperboreus

• Familj: Måsar och trutar – Laridae
  • Allmänna kännetecken: Helt vit, större än gråtrut. Ungfågeln ser sandfärgad ut, vingpennorna ljusa (inte arta).
  • Storlek: Längd 63-68 cm, vingbredd 138-158 cm, vikt 1,05-1,8 kg.
  • Bo: En låg bale av vattenväxter byggt på en sten, i en klippskreva eller liknande.
  • Häckning: Lägger 2-3 ägg i mitten av maj, ruvar i 26-30 dygn. Ungarna flygfärdiga efter ungefär 49 dygn.
  • Utbredning: Fåtalig vintergäst i december-mars speciellt i hamnar och på avstjälpningsplatser. Häckar vid Ishavskusten från Kaninhalvön österut, på Spetsbergen och på Grönland.
  • Flyttning: En liten del övervintrar i Östersjön. Höstflyttning i oktober-december, på våren ses de sista fåglarna i maj.
  • Föda: Allätare. Äter fisk, ägg och fågelungar, på vintern avfall och kadaver.
  • Läten: Havstrutsliknande tjut.

Vittruten är stor som en havstrut och helt vit. På ryggen påminner vittruten om gråtruten men ryggens och vingarnas blågrå färg är betydligt ljusare. Vittrutens ungfåglar är genomgående sandbruna. 2- och 3-åriga vittrutar är nästan helt vita.

Vittruten kan förväxlas med vitvingad trut (L. glaucoides), men vittrutens hjässa är jämnare och baktill kantigare. Vitvingad trut är mindre till storleken. Vittrutens fötter är ljust rödaktiga (adult fågel) eller gråaktigt lila (ungfågel). Näbben är gul. I undernäbbens framhörn finns en röd fläck (adult fågel) eller näbben är ljusrödaktig med art spets (ungfågel). Iris är ljusgul (adult fågel) eller brun (ungfågel) och orbitalringen är gul.